Bankdata går viralt på Reddit: Stig-reklame vist over 800.000 gange
Der bliver taget kreative metoder i brug for at tiltrække dygtige it-folk til Bankdata. Senest har en kampagne med domænearkitekten Stig spredt sig ukontrolleret på det sociale medie Reddit.
Her én af de 25 forskellige annoncer, som Bankdata har kørt på Reddit for at skaffe dygtige udviklere.
Du kan se nogle af de memes, som Reddit-brugere har fundet på, via Finansforbundets Instagram-side.
Lidt mere kant end LinkedIn
En af konsekvenserne ved at være havnet i diverse tråde på Reddit, er at debatten kører ukontrolleret i en tone, der generelt er mere direkte, kritisk og humoristisk end fx LinkedIn.
Der er således også brugere, der bruger Stig-annoncen til at kritisere Bankdata som arbejdsplads. Men det er nærmest ikke til at undgå, og det er man nødt til at tage med, siger Annette Ernst Lüdeking.
”Der vil altid være kritiske røster og dem, der ikke synes om os, og det er ok. Men når vi eksperimenterer på den her måde på Reddit, er vi nødt til at give slip på det polerede, styrede og give plads til lidt kant, der kan engagere,” siger hun.
Kan ikke styre dialogen
En af årsagerne til, at kritikken kan få mere frit løb på et forum som Reddit er, at brugerne som udgangspunkt er anonymiserede modsat fx LinkedIn.
Derfor må man i højere grad acceptere, at kampagnerne og annoncerne kan udvikle sig organisk og larme.
Det siger Jens Refsgaard, lead communication consultant i Bankdata, som har skrevet indholdet, bygget annoncerne og sat kampagnerne op.
”Det er nervepirrende at sende noget ud uden at vide, hvordan det lander. Kommentarsporet er dog slet ikke ondt i tonen, men bare god 'lol'. Nogle synes, det er klodset, mens andre godt kan lide, at vi ikke er så polerede og kooperative," siger han og fortsætter:
”Vi er nødt til at acceptere, at vi på de platforme ikke kan eller skal styre dialogen og kan ende i en smule modvind. Det kan give svedige håndflader, men det ville være langt værre, hvis ingen reagerede på det. Vi ser det også som en chance for at få engagement og vise, hvilken arbejdsplads vi har."
På jagt efter it-specialister
Kampagnen på Reddit et udtryk for, at Bankdata kan have svært ved at nå de eftertragtede it-profiler udelukkende på kanaler som Linkedin, Facebook eller traditionelle annoncer på jobportaler.
En intern undersøgelse blandt Bankdatas it-specialister viser, at det er meget fragmenteret, hvor de færdes digitalt.
"Det er ikke nok bare at være til stede på LinkedIn og dele glatte opslag; de mennesker, vi gerne vil ansætte, færdes på andre platforme som Reddit, og der er tonen mere direkte."
Bankdata er konstant er på udkig efter nye it-specialister, pt. er der 15 åbne stillinger. Så der er åbnet for at eksperimentere lidt med employer branding. Udover Reddit har Bankdata også eksperimenteret med annoncer på Stack Overflow, hvor udviklere kan dele viden.
Begrænsede ressourcer til store kampagner
Det er ikke første gang, Bankdata går viralt. En tidligere kampagne med "Hide the Pain Harold" på LinkedIn, har også været populær på Reddit, hvor de ligeledes flittigt blev delt og diskuteret.
Målene med kampagnerne har sådan set aldrig været at gå viralt. Men Annette Ernst Lüdeking tager det afslappet, både at de får så stor opmærksomhed, og at de bliver gjort lidt grin med.
"Bankdata står i en særlig situation, fordi vi ikke er en kendt virksomhed eller et consumer brand med et klart produkt, folk kan relatere til. Vi arbejder i kulissen for bankerne og har begrænsede ressourcer til store kampagner," siger hun og fortsætter:
"Det betyder, at vi må være ekstra kreative og eksperimenterende i vores kommunikation og i højere grad stole på, at autenticitet og kant kan få os til at skille os ud. Jeg vil hellere går viralt på Reddit på vores egne præmisser end at bruge en masse penge på en flot rekrutteringsvideo, som ikke afføder reaktioner."