Sådan kan du bruge ChatGPT til at få dit drømmejob: Tjek kommandoerne her

Med et par smarte kommandoer kan du få ChatGPT til at blive din personlige karrierådgiver og sågar agere træningsmakker forud for et jobinterview. Se her hvordan.

28. aug. 2023
6 min
Jason Schwass, senior director of student success ved University of Scranton, foreslår, at man kan træne en jobsamtale med ChatGPT. Foto: Privat

Øvelse gør mester, og det gælder også den svære jobsamtale, som veleksekveret kan føre til, at du lander dit drømmejob.

Det kan derfor være en god idé at træne jobsamtalen. Her kan du selvfølgelig hive fat din fagforening, en ven eller et rekrutteringsbureau for sparring. Men du kan også med et par velplacerede kommandoer få ChatGPT til at agere uopslidelig ny personlig træningsmakker.

Jason Schwass, senior director of student success ved University of Scranton, har foreslået netop det i en LinkedIn-artikel om, hvordan man kan få ekspertrådgivning til karriereudvikling via ChatGPT.

Og det viser sig, at du med lidt fintuning kan transformere ChatGPT fra altmulig-chatbot til karriererådgiver inden for den finansielle sektor.

Her får du et bud på, hvordan du kan gøre lige netop det.

Træn jobinterview med ChatGPT

Vil du omdanne ChatGPT til din personlige jobinterviewpartner, skal du blot fortælle den populære AI-chatbot, at den nu er interviewer, og at det er den, der stiller spørgsmålene.

Hvor meget kontekst, du vil give om en fiktiv jobstilling, er dit valg. Men du kunne eksempelvis prøve dig frem med at hive ekstra detaljer ind fra et rigtigt jobopslag.

(Artiklen fortsætter efter boksen)
”Hej! Tak fordi du er her i dag. Lad os starte med at tale lidt om din baggrund og erfaring."
- ChatGPT som jobinterviewer

Kommandoen til et jobinterview som privatrådgiver hos en stor dansk bank kunne se sådan her ud:

//

Jeg vil have dig til at fungere som interviewer. Jeg vil være kandidaten, og du vil stille mig interviewspørgsmålene til stillingen som bankrådgiver hos en stor dansk bank. Personen skal rådgive indenfor bolig og derudover selvfølgelig også om pension og investering.

Jeg vil have, at du kun svarer som interviewer. Skriv ikke hele samtalen på én gang. Jeg vil have, at du kun laver interviewet med mig. Stil mig spørgsmålene og vent på mine svar. Skriv ikke forklaringer. Stil mig spørgsmålene et efter et, ligesom en interviewer gør, og vent på mine svar. Min første sætning er "Hej".

//

Den kommando vil fluks sende ChatGPT ind i sin nye rolle, som jobinterviewer, og simuleringen kan begynde...

”Hej! Tak fordi du er her i dag. Lad os starte med at tale lidt om din baggrund og erfaring. Kan du fortælle mig om din uddannelsesmæssige baggrund og tidligere arbejdserfaring, der gør dig egnet til rollen som bankrådgiver inden for bolig, pension og investering?" lød det fra ChatGPT, da vi satte gang i en en fiktiv jobsamtale.

Lad simuleringen begynde

ChatGPT er nu aktiveret som jobinterviewer, du skriver svarene, og din virtuelle træningsmakker er hurtig klar med nye spørgsmål.

"Kan du beskrive en specifik situation, hvor du har hjulpet en kunde med rådgivning inden for boligfinansiering? Hvordan navigerede du gennem udfordringerne i den situation?"

"Kan du give et eksempel på en tid, hvor du har arbejdet med pension og investeringsrådgivning for en kunde? Hvordan tilpassede du din rådgivning til deres individuelle behov?"

Lød nogle af de næste spørgsmål i vores simulering, som vi efter bedste evne forsøgte at svar på.

Husk at ChatGPT aldrig kører træt, så selvom den stopper, kan du altid bede den om at fortsætte med nye spørgsmål.

3 spørgsmål til jobsamtalen fra ChatGPT

Her er 3 spørgsmål til det fiktive jobinterview, som ChatGPT mente var nogle af de mest udfordrende.

1. Kan du beskrive en situation, hvor du havde en klient med modstridende økonomiske mål, f.eks. ønsket om at købe en større bolig samtidig med at opretholde en sund pensionsopsparing? Hvordan håndterede du denne situation, og hvad var resultatet?

2. Bankrådgivning indebærer ofte at præsentere komplekse finansielle koncepter for klienter, der måske ikke har en dybdegående forståelse for dem. Kan du give et eksempel på en gang, hvor du formåede at forklare en kompleks investeringsstrategi på en enkel og forståelig måde for en klient?

3. I bankrådgivning er tillid og fortrolighed afgørende. Kan du fortælle om en tid, hvor du var nødt til at håndtere følsomme finansielle oplysninger med stor omhu og sikre, at klientens fortrolighed blev opretholdt?

Her er dommen fra karriererådgiveren

Vi har forholdt idéen om at bruge ChatGPT som øvelsesværktøj til jobsamtalen for senior karrierekonsulent, Charlotte Lindgren, hos Finansforbundet.

Hun anbefaler, at man i en jobproces er påpasselig med kun at anvende ChatGPT.

"Det vil kunne gennemskues af den person, man skal til samtale hos, hvis man spørgsmålsmæssigt er meget overlegen de øvrige kandidater til jobbet. Det er vigtigt også, at være autentisk og ærlig," siger hun.

Charlotte Lindgren forklarer, at en jobsamtale i øvrigt gerne skulle være en gensidig og ligeværdig samtale, hvor man som jobkandidat også får mulighed for at stille de spørgsmål, som er væsentlige i forhold til, om jobbet er det helt rette.

Hun henviser til, at du selvfølgelig også kan bede ChatGPT om bud på spørgsmål, man selv kan stille til jobsamtalen, men igen bør det være naturligt og ikke for indstuderet.

Du kan selvfølgelig tage fat i Finansforbundet, hvis du som medlem har brug for uvildig og individuel sparring inden for det at gå til en jobsamtale eller udarbejdelse af ansøgninger.

Her er et link til vores booking-kalender: Få en samtale om dit arbejdsliv

Pas på med at vær for forberedt, anbefaler Charlotte Lindgren, senior karrierådgiver hos Finansforbundet.

Brug ChatGPT med omtanke

Da vi bad ChatGPT evaluere den lille fiktive jobsamtale lød det rosende fra ChatGPT "samtalen var overordnet velforberedt, og du demonstrerede god viden om dine erfaringer og færdigheder som privatrådgiver."

Om end vi blot havde givet ChatGPT et par få generiske og korte svar, vurderede den samtalen som yderst vellykket. Der er derfor nok god grund til at tage ChatGPT's evne til at vurdere en jobsamtale med et gran salt.

Bruger du AI-værktøjer som ChatGPT bør du uanset formålet have i baghovedet, at der er faldgruber med teknologien, og at ikke alt kan tages for gode varer.

Husk også, at passe på med, hvad du hælder i ChatGPT og andre offentligt tilgængelige AI-værktøjer.

Når du skriver en kommando eller et svar til for eksempel ChatGPT, overfører du teksten og dermed data, som kan blive videregivet til 3. part.

Læs mere om det her:

Forkert brug af ChatGPT kan koste dig jobbet: Sådan undgår du at havne i problemer

(Artiklen fortsætter efter boksen)

Karriererådgiverens bud på relevante spørgsmål at forberede sig på

Charlotte Lindgren anbefaler, at man også tager højde for spørgsmål af en enklere karakter. Det kunne for eksempel være:

• Fortæl om dig selv
  • Hvor meget kender du til vores virksomhed?
  • Hvorfor vil du arbejde for os?
  • Hvad er det ved stillingen, som særligt tiltrækker dig?
  • Hvilke faglige kompetencer og konkret erfaring har du, som er relevant for dette job?
  • Hvordan er din personlighed?
  • Hvordan er du at samarbejde med?
  • Hvad lægger du mest vægt på i et job?
  • Hvordan vil du helst ledes?
  • Hvad er dine ambitioner?
  • Har du noget specifikt, du gerne vil opnå inden for de næste 5 år? I givet fald hvad?
  • Hvad ligger dit lønniveau på?