Ivrige delegerede i debat: ”Vi skal anstrenge os en lille smule mere”

Diversitet, kompetenceløft og en hyldest til tillidsrepræsentanterne var blandt emnerne, da de delegerede skulle debattere landsmødets hovedtemaer.

27. sep. 2023

”Jeg har på tidligere landsmøder tænkt efter debatten: ”Var der ikke flere, der havde lyst til at sige noget?” Sådan siger jeg altså ikke denne gang. Tværtimod.”

Sådan lød det fra Kent Petersen fra talerstolen i Nyborg, da han skulle runde debatten om landsmødets tre hovedtemaer ”samfund og arbejdsmarked”, ”teknologi og arbejdsliv” og ”mennesker og organisering” af.

Faktisk havde de 188 tilstedeværende delegerede så meget på hjerte, at frokosten måtte forkortes, og eftermiddagens program skubbes.

Diversitet eller manglen på samme

Et af de temaer, der gik igen fra talerstolen var diversitet og inklusion.

Blandt andet fremhævede kredsformand i Finansforbundet Jyske Bank Kreds Marianne Lillevang flere kvinder i ledelse som et emne, der fortjener ekstra omtale.

”Vi har forsøgt at forklare vores ledelse, at vi går glip en masse, når vi ikke tænker mangfoldighed ind i ledelse,” sagde hun blandt andet, ligesom hun også fremhævede den mangfoldighedsgruppe, som to kolleger oprettede i Jyske Bank. Det var ifølge kredsformanden en bragende succes, som over 300 medarbejdere hurtigt meldte sig ind i.

Bente Bang fra Finansforbundet i Danske Bank fremhævede også diversiteten – eller manglen på samme blandt de delegerede i Nyborg. For da hun fra talerstolen fik forsamlingen til henholdsvis at rejse sig og blive siddende alt efter alder og uddannelsesniveau blev det tydeligt, at flertallet i salen på Hotel Nyborg Strand lignede hinanden til forveksling. Og det er vigtigt at huske, også når der skal træffes beslutninger på landsmødet, lød opfordringen.

”Vi kan godt repræsentere dem, der ikke ligner os. Men vi skal bare være bevidste og anstrenge os en lille smule mere,” sagde Bente Bang.

(Artiklen fortsætter efter boksen)
”Den lokale tillidsrepræsentant er vores vigtigste produkt. De er vores link til hverdagen.”
- Rasmus Fossing, Finansforbundet i Nykredit

Lad os tale om livsfaser

Kredsformand Jannie Skovsen fra Finansforbundet i Spar Nord opfordrede fra talerstolen til en overvejelse om fremadrettet at tale mere i livsfaser i stedet for at opdele medlemmerne efter grupper som studerende eller seniorer. For det er ikke homogene grupper, pointerede hun.

”Måske er tiden moden til at spekulere i, hvad medlemmerne har til fælles end hvor de er forskellige. Ved at holde fast i alder som segmentering skyder vi os selv i fødderne - for hvad nu hvis fagligheden eller værdierne er mere vigtige for den enkelte,” lød det fra talerstolen.

Landsmøde 2023 (finansforbundet.dk)

Hjælp med at rydde den mentale reol

Steffen Hjelm Lund fra Finansforbundet i Danske Bank slog et slag for et fortsat arbejde for at sikre videreuddannelse og kompetenceløft.

Men det kan være svært i en hverdag, hvor man også vil servicere kunderne og hjælpe sine kolleger, fremhævede han.

”Der er ikke tid til både at levere og videreuddanne. Det kan frustrere og give mistrivsel. I takt med sektoren udvikling, lægges der yderligere pres på medarbejderne,” sagde Steffen Hjelm Lund.

Fra Mona Svan fra Finansforbundet i Nordea lød der et højt hurra for finanskompetencepuljen og en opfordring til at hjælpe dem, der måske har allermest brug for et kompetenceløft, men som mangler overskud til selv at erkende, at de har et behov.

”Mange kolleger har så meget på hylderne i den mentale reol. Dem skal vi hjælpe med at rydde hylderne, så der bliver plads til noget nyt,” sagde hun fra talerstolen.

"Mange kolleger har så meget på hylderne i den mentale reol. Dem skal vi hjælpe med at rydde hylderne, så der bliver plads til noget nyt," sagde Mona Svan fra Finansforbundet i Nordea. Foto: May-Britt Myg

Husk de vigtige tillidsrepræsentanter

Også vigtigheden af tillidsrepræsentanter og deres arbejde ude blandt kollegerne blev fremhævet flere gange undervejs i debatten, hvor de blev betegnet som både ”rygraden” og ”limen” i Finansforbundets arbejde.

”Den lokale tillidsrepræsentant er vores vigtigste produkt. De er vores link til hverdagen,” sagde Rasmus Fossing fra Finansforbundet i Nykredit og opfordrede til at huske tillidsrepræsentanterne på det arbejde i grupper, der fulgte debatten i salen.

I tre grupper skulle de delegerede onsdag eftermiddag arbejde videre med de tre overordnede emner ”samfund og arbejdsmarked”, ”teknologi og arbejdsliv” og ”mennesker og organisering”.

På baggrund af det udarbejdes der et udkast til det, der skal lægge kursen for Finansforbundets arbejde de kommende tre år.