77 mister jobbet i Nets

I løbet af de seneste dage har 77 ansatte fået at vide, at de rammes af nedskæringsplanerne i Nets. Det er trist at skulle sige farvel til gode kolleger, og processer som denne kommer altid til at skabe usikkerhed, påpeger fællestillidsrepræsentant

15. mar. 2024
"Vores fokus har naturligvis først og fremmest været på de direkte berørte," siger Frank A. Olsen, fællestillidsrepræsentant i Nets.

Tirsdag og onsdag har de direkte berørte 80 medarbejdere fået beskeden om, at det er deres stillinger, der rammes af besparelsesplanerne i Nets.

"Vores fokus har naturligvis først og fremmest været på de direkte berørte, men processer som denne her kommer altid til at skabe usikkerhed. Ikke mindst for for vores kollegaer, der lige var ved at finde sig til rette efter store omorganiseringer oven på fusionen med Nexi. Derfor har jeg også meget svært ved at se den i sammenhæng med vækstambitionerne fra ledelsen, når man skærer så dybt i virksomhedens vigtigste ressource" siger Frank A. Olsen, fællestillidsrepræsentant i Nets.

(Artiklen fortsætter efter boksen)

Tillidsrepræsentanterne har i mere end en måned haft forhandlinger med ledelsen efter virksomhedens beslutning om at foretage omfattende reduktioner af antallet af medarbejdere i Nets.

"Det har vi gjort for at bragt antallet af opsigelser længst muligt ned og for at sikre de bedst tænkelige fratrædelsesvilkår for de medarbejdere, der desværre kommer til at forlade virksomheden. Det er altid trist at skulle sige farvel til gode kolleger, men samarbejdet med den lokale ledelse og HR i Nets har efter omstændighederne være fornuftigt, når nu beslutningen har været, som den har været," siger Frank A. Olsen, der er fællestillidsmand i Nets.

Tillidsrepræsentanterne har forhandlet med ledelsen efter offentliggørelsen af reduktionsplanerne og støtter nu så godt som muligt sammen med Finansforbundet op om både de ramte og deres kolleger.

Dorrit Brandt, formand for Finansforbundet

"Det er klart, at konkurrencen på betalingsmarkedet er intensiv, men Nets har ad flere omgange skåret kraftigt i medarbejderstaben, og det bekymrende, at det nu sker igen i Nets Danmark. Vi har via vores tillidsrepræsentanter arbejdet på at gøre udfaldet så skånsomt som muligt og fokuserer nu på at hjælpe de berørte medarbejderne godt videre. Det er højt kvalificerede og kompetente mennesker, der helt sikkert vil være efterspørgsel på andre steder" siger Dorrit Brandt, formand for Finansforbundet.