Hvorfor møde på job, hvis du er i online-møder hele dagen?

Når du tager stilling til, om du skal arbejde hjemme eller ej, så navigerer du i et paradoks. Er du klar over det? Det er Pia Nisted fra Nordea, efter hun har været til Netværksdøgnet.

18. okt. 2023
Pia Nisted, product manager i Nordea, der var en af knap 100 medlemmer, der deltog i Netværksdøgnet 2023.

”Hvis du deltager i online møder hele dagen, hvorfor så møde op og være fysisk til stede på kontoret?”

Spørgsmålet lyder fra Pia Nisted, product manager i Nordea, der var en af knap 100 medlemmer, der deltog i Netværksdøgnet 2023 – et nyt koncept fra Finansforbundet med fokus på networking og fællesskab.

Paradokset i at arbejde hjemme og være på kontoret, skal vi alle forholde til. Hvis du sidder ved computeren og er i online-møder over Teams hele dagen, giver det så mening at møde op på kontoret, hvor dine kolleger sidder?

Det er et eksempel på, hvordan vi er nødt til at navigere i en række dilemmaer, når vi indgår i fællesskaber og netværker, fortæller Pia:

”Jeg synes, det var interessant at få en skitse over de paradokser, som vi er nødt til at forholde os til, når vi netværker. Vi er individer, men vi vil også gerne være et fællesskab. Du kan ikke vælge enten eller. Det gælder også om vi vil være globale eller lokale? Vi er nødt til at navigere i det. Det er en balance og ikke et enten eller.”

(Artiklen fortsætter efter boksen)

Værktøj til hverdagen

Netværksdøgnet bød på en række workshops, ekspertoplæg og aktiviteter i naturskønne omgivelser på Kobæk Strand med udsigt til Storebælt.

I løbet af ét enkelt døgn fik deltagerne belyst, hvor vigtigt fællesskaber er for os mennesker psykologisk. De blev også introduceret til håndgribelige faciliteringsværktøjer – både til mødelederrollen og til grafisk facilitering.

Især workshoppen om grafisk facilitering, hvor deltagerne prøvede at formidle komplekse ting ved at tegne, har gjort indtryk på Pia Nisted:

”Det har været godt at få nogle værktøjer. For eksempel handler netværk for mig også meget om at facilitere. Og jeg har været med i en workshop, hvor vi lærte at sætte ord og billeder på de her ting. Vi forstår jo ting på forskellige måder og her kan et billede hjælpe til den fælles forståelse. Det kan jeg bruge i min dagligdag.”

Aha-oplevelser fra Netværksdøgnet

• Der må max gå 20 minutter, før du har en aktivitet, når du holder oplæg. Ellers mister dine tilhørere koncentrationen! Holder du oplægget online, skal aktiviteten ligge før 7 minutter.
  • Oplevelsen af ensomhed er lige så usund som at ryge 15 cigaretter om dagen.
  • Du kan forklare kompleksitet ved at visualisere. Faktisk kan du komme langt med et begrænset antal symboler, farver og tekst. Du er bedre til at tegne, end du tror.

Båltale fra tv-ekspert

Netværksdøgnet bød også på en båltale af Flemming Møldrup. Du kender ham måske som livsstilsekspert i medierne – ikke mindst DR-programmet ”Kender du typen,” hvor han var fast ekspert i en årrække.

Flemming Møldrup er forfatter til ”Bogen om Bål”. Hans båltale handlede om tidsåndens bevægelse mod fællesskab – og rykkede ved samtaleklimaet rundt om de mange bål, som deltagerne selv havde lavet.

Vil du selv gerne være del af et fagligt fællesskab? Finansforbundet har både netværk om bl.a. compliance, it-arkitektur og bæredygtigt arbejdsliv.

Så kan du få et overblik over Finansforbundets netværk her: Bliv medlem af en netværksgruppe inden for finansverden

Om Netværksdøgnet 2023

• I løbet af 24 timer knap 100 medlemmer af Finansforbundet præsenteret for en stribe ekspertoplæg, workshops og aktiviteter med fokus på fællesskab og networking.
  • Erhvervspsykolog Mette Thingstrup gav et psykologisk perspektiv på fællesskaber og trivsel.
  • Fremtidsforsker Carsten Beck holdt oplæg om fremtidens arbejdsliv og fællesskab.
  • Herudover blev der holdt workshops om: Aldersdiversitet og netværk, det bæredygtige arbejdsliv, tegn din fremtidsvision, dit fremtidsscenarie og facilitering af uforudsete mødesituationer og modstand.