FH-formand: "I er en kæmpe inspiration for rigtig mange"

Morten Skov Christiansen, ny formand for Fagbevægelsens Hovedorganisation (FH), havde ros med til Finansforbundet på landsmødets første dag. Især det skarpe fokus på efter- og videreuddannelse blev fremhævet.

26. sep. 2023

”Det er afgørende, at vi formår at favne hinanden i fagbevægelsen.”

Den nyligt valgte formand for FH, Morten Skov Christiansen, var gæstetaler ved Finansforbundets landsmøde, der holdes i Nyborg i disse dage.

Finansforbundet har været medlem af FH i et lille år, og Morten Skov Christiansen var glad for det:

”Venner, det er rigtig vigtigt at have jer med i fællesskabet.”

Giv videre til unge

Han opfordrede til at alle tager snakken om vigtigheden af at være medlem af en rigtig fagforening – ikke mindst med unge.

”8 ud af 10 unge har, inden de fylder 30 år, været medlem af FH, været inde i familien. Det siger mig, at unge er solidariske. At de gerne vil fællesskabet.”

Men for at blive i det, skal det være synligt for unge, hvilken forskel de opnår, sagde Morten Skov Christiansen.

”Snak om, hvorfor det er vigtigt. Det har langtrækkende konsekvenser for den enkelte, hvis vores sammenhold krakelerer,” sagde han og henviste til at grundlæggende rettigheder kan mistes. Som barsel, pension og efteruddannelse.

(Artiklen fortsætter efter boksen)
Morten Skov Christiansen, formand FH, roste Finansforbundet. Foto: Claus Bech
"Unge er solidariske, de vil gerne fællesskabet.”
- Morten Skov Christiansen, formand FH.

Tak for at gå foran

Netop indsatsen i forhold til efteruddannelse var – sammen med at være på forkant i forhold til digitalisering - noget af det, han roste Finansforbundet for.

For fagbevægelsen skal også være et sted, medlemmerne kan finde vejledning. Og på den front er Finansforbundet særligt beundringsværdigt, sagde han.

”Finansforbundet er et fantastisk eksempel på det, I har løbende skarpt fokus på efter- og videreuddannelse. I er en kæmpe inspiration for rigtig mange, det skal I vide, tak for det!”

Læs mere fra landsmødet

Han takkede også afgående formand Kent Petersen og afgående næstformand Michael Budolfsen for deres indsats:

”I har sat stort aftryk i FH på kort tid, men især stort aftryk på fagbevægelsen.”

Finansforbundet i FH

Finansforbundet har været medlem af Fagbevægelsens Hovedorganisation siden juni 2022.

Morten Skov Christiansen har været formand for FH i september 2023.