Carl og familien hylder mangfoldigheden: ”Der skal være plads til alle”

Der bliver skrålet med på ”It’s Raining Men”, når PR-konsulent i Møns Bank Carl Henrik Paulsen og familien går med til Copenhagen Pride. De vil gerne hylde retten til at være sig selv og opfordrer andre til gå med.

8. jul. 2024
Både Marina og Carl Henrik Paulsen har arbejdet mange år i den finansielle sektor. Foto: Privat

Når Pride-optoget går gennem de københavnske gader til august, vil Carl Henrik Paulsen, der er PR-konsulent i Møns Bank, også gå med.

Faktisk er det nærmest blevet en familieting at tage turen fra hjemmet i Næstved til København sammen med konen Marina Paulsen, der også har arbejdet mange år i den finansielle sektor.

Deres datter Ann-Louise har også været med, og det samme har sønnen Carl-Johan. Han studerer på kunstakademiet i Amsterdam og optræder samtidig som dragqueen i den hollandske hovedstads største og ældste draghouse.

”Vores søn er homoseksuel og har et godt liv, men det er der jo en del, der ikke har. Når vi går med, så handler det simpelthen om, at vi mener, at der skal være plads til alle,” siger Carl Henrik Paulsen og fortæller, at sønnen også har været med til Pride-paraden i fuld drag.

Selv giver den 59-årige PR-konsulent også fuld skrue, når musikken spiller.

”Vi er da med oppe foran og skråler med på YMCA, It’s Raning Men og alt det der,” siger Carl Henrik Paulsen, der også i andre sammenhænge giver den gas på de skrå brædder, når han blandt andet underholder til firma- og privatfester.

(Artiklen fortsætter efter boksen)

Gå med i Copenhagen Pride

Vær med til at markere Finansforbundets arbejde for ’Retten til at være dig’ ved årets Copenhagen Pride 17. august.

Som medlem er du og dine nærmeste inviteret.

Tilmeld dig her.

Kampen har aldrig været vigtigere

Det betyder meget for parret, at de kan gå med i Pride-optoget sammen med Finansforbundet.

”Vi er glade for, at vores fagforening støtter op om sagen. Og vi vil jo også gerne støtte de minoritetskolleger, der er ansat i den finansielle sektor. I vores familie synes vi, at det er meget vigtigt, at vi rummer alle,” forklarer Marina Paulsen.

Parrets søn har været med til Pride-paraden i fuld drag. Foto: Privat

Finansforbundet har været en del af Pride-optoget siden 2021 og er igen i år at finde blandt de mange festklædte deltagere, når paraden løber af stablen den 17. august. Forbundet er også sponsor for Copenhagen Pride, men arbejder for et mangfoldigt arbejdsmarked hele året, pointerer næstformand Steen Lund Olsen.

”For kampen for fællesskaber, hvor vi favner hinanden – uanset køn, seksuel orientering, kønsidentitet og udtryk, og hvad vi ellers bringer med os – har på mange måder aldrig har været vigtigere,” siger han.

"Det er generelt sjovere at gå på arbejde, når vi kan være os selv uden forbehold."
- Steen Lund Olsen, næstformand Finansforbundet

”Retten til at være dig”

Når Finansforbundet går på gaden, er det med bannere, skilte og T-shirts med budskabet ”Retten til at være dig”. Og det er der en god grund til, forklarer Steen Lund Olsen:

”Det en hjertesag for Finansforbundet, at vi alle skal kunne være os selv, også når vi går på arbejde. Det er godt for trivslen. Og det er generelt sjovere at gå på arbejde, når vi kan være os selv uden forbehold. Derfor er ”Retten til at være dig” det budskab, vi går på gaden med, når vi markerer Pride,” siger han.

Og for bankfolkene fra Næstved er det et meget vigtigt budskab, som de hellere end gerne vil støtte op om.

”Lige meget om det er køn, seksualitet, hudfarve eller religion, så handler det om at hylde retten til at være den, man er, og retten til at elske den man elsker,” siger Marina Paulsen.

En rummelig sektor

Carl Henrik Paulsen har godt 100 kolleger i Møns Bank, men hvor mange, der er homoseksuelle, ved han ikke.

”Det er ikke vigtigt. Faktisk er det helt uden betydning. Det vigtige er, at banken er rummelig for alle typer mennesker, og det synes jeg bestemt, den er – ligesom jeg fornemmer, at det også gælder for finanssektoren generelt, ” siger han.

(Artiklen fortsætter efter boksen)

Lak, læder og dragqueens

Parret glæder sig begge til igen at danse sig gennem hovedstaden til august, for det er en helt særlig oplevelse at være en del af Pride-paraden.

”Der er nogle i lak og læder, og der er flotte dragqueens. Og der er masser af homoseksuelle par, som kysser og holder i hånden. Det er jo en af de dage om året, hvor de kan gøre det uden at risikere at blive svinet til – for det sker altså desværre stadigvæk i dagens Danmark,” siger Marina Paulsen.

Og de håber, at mange andre vil bakke op og gå med.

”Man snyder sig selv for en fantastisk oplevelse, hvis man ikke går med,” siger hun og bliver suppleret af sin mand:

”Og man bliver også rigtig godt taget imod, selvom man kommer alene.”