Nordeas Mads Skovlund Pedersen til landsmødet: ”Der er kun en silverbullet. Det er dialog.”

Til Finansforbundet landsmøde 2023 i Nyborg havde Mads Skovlund Pedersen, direktør for Nordeas privatkundeforretning, et hovedbudskab med til de fremmødte delegerede.

26. sep. 2023

Via en videoforbindelse fra Dubai blev Mads Skovlund Pedersen, direktør for Nordeas privatkundeforretning, skudt op på tre store skærme foran 188 delegerede til Finansforbundets landsmøde 2023.

Han havde på landsmødets første dag fået 15 minutter til at fortælle om fremtidens bank og overenskomst.

Og selvom forandringerne buldrer derud af, mente Mads Skovlund Pedersen, at meget også er ved det samme i finanssektoren.

”Jeg har et andet syn på fremtiden end andre. Jeg tror på, at vi har en af de mest stabile, og kedelige, sagt med et smil, brancher i verden.”

Produkterne er de samme, men de bliver leveret og vil i fremtiden blive leveret på helt andre måder, fortsatte han.

”Skruer vi tiden 2.000 år tilbage bestod en bankvirksomhed af ungefähr tre dele; udlån, indlån og i at hjælpe kunderne med at placere midler. Anno 2023 er det stadig de tre største produkter for en bank.”

Fra filial på hvert hjørne til en i hver stue

Selvom produkterne måske på papiret ikke har ændret sig så meget de seneste mange år, skyller forandringerne ind over sektoren, fulgte Mads Skovlund Pedersen op.

(Artiklen fortsætter efter boksen)
Dialog nytter altid, fremhævede Mads Skovlund Petersen. Han og afgående formand Kent Petersen har afprøvet det mange gange under overenskomstforhandlinger. Foto: Claus Bech

Bankfilialerne er ikke længere på hvert hjørne, men kommet ud i enhver stue, sagde han med henvisning til mobil- og netbanken. Og kunstig intelligens varsler nu endnu voldsomme og komplekse forandringer for ansatte, virksomheder og branchen, tilføjede han.

Den omstilling skal vi have kæmpe respekt for, pointerer han.

”Det er en omstilling af mennesker, og det er noget af det mest komplekse. For, når det kommer til stykket, kan ingen af os lide forandringer. Det skal fremtidens bank virkelig have for øje.”

En god forhandling har to vindere

Det handler ikke blot om kurser og efteruddannelse, men også om at give rum og plads til den utryghed, som forandringerne leder til. Diskussionerne og dialogen er helt afgørende, lød det fra Mads Skovlund Pedersen.

”Der er kun en silverbullet. Det er dialog. Det nytter altid, også når man er allermest uvenner,” sagde han og fortalte en kort anekdote om en gåtur om natten med Kent Petersen, afgående formand hos Finansforbundet, ved Amalienborg under heftige overenskomstforhandlinger.

Mads Skovlund Pedersen sluttede med at fremhæve vigtigheden af en velfungerende og sund fagforening med endnu flere medlemmer.

Læs mere fra landsmødet

Blå Bog: Mads Skovlund Pedersen

Har arbejdet i Nordea i 20 år med en kort afstikker til Nykredit.

I 2015 blev han udnævnt til bankdirektør med ansvar for Nordeas privatkunder.

I 2018 blev han øverste chef for Nordeas danske privatkundeforretning og medlem af den danske ledelse.

Og så håbede han på, at der var velvilje til at tage det lange lys på i næste overenskomstforhandlinger.

”Dialogen med Finansforbundet, formandskabet, er ikke kommet gratis. Men den er enorm vigtig for os på den ansættende side. For alle mine kollegaer. Den dialog skal vi have udviklet. Min bøn til jer er, at I søger kompromiset og husker, at der altid er to vindere i en god forhandling.”

Små skridt er også fremskridt

Kent Petersen tog over på scenen, roste Mads Skovlund Pedersen for nogle gode pointer, men sendte en bøn retur til store klapsalver fra salen.

”Tak for mange gode pointer. Men når du kommer tilbage fra Dubai, er mit lille ønske, at du går over i HR-afdelingen og siger, at det ikke kan være rigtigt, at kontraktansatte ikke kan være tillidsrepræsentanter og på den måde er sværere at organisere.”

Dorrit Brandt, kredsformand i Nordea og kandidat til formandsposten i Finansforbundet kvitterede til slut for samarbejdet og indlægget fra Mads Skovlund Pedersen. Men hun havde også andet på dagsordenen.

”Som du ved, møder jeg alle med en fremstrakt hånd og nysgerrighed. Og også med tillid,” sagde hun, inden hun fulgte op:

”Lige nu oplever vi, at regler og paragrafer overtrumfer intentionen. Derfor er jeg nok ikke den første til at give arbejdsgiverne mere fleksibilitet ved den næste overenskomst. Det er udgangspunktet.”

Det blev også fulgt op med klapsalver fra salen.