Mangler hundredevis af it-folk: Sådan forsøger it-organisationer i finans at håndtere det
Der er hårdt brug for it-specialister hos landets finansielle it-institutioner, der må tænke i forskellige baner for ikke at komme i it-problemer. Alene Bank Data, BEC og Danske Bank skal ansætte over 200 it-ansatte i resten af 2023. Sådan håndterer de det.
Graduate-programmer og strømlinet rekrutteringsproces
Hos BEC erkender Søren Kristensen, area director, Talent and Workforce, at BEC som de fleste andre virksomheder i disse år oplever hård konkurrence om de dygtigste specialister.
Her arbejdes med en række initiativer for at sikre, at datacentralen står bedst muligt i den konkurrence.
”Vi har bl.a. et meget eftertragtet graduate-program, og vi har strømlinet vores rekrutteringsproces med fokus på den gode kandidat-oplevelse og på at sikre en så effektiv proces som muligt,” skriver han og tilføjer:
”Derudover har vores rekrutteringsteam fået en mere opsøgende funktion for at sikre en løbende dialog med kandidater, der potentielt kan være interesserede i en karriere i BEC.”
Som en selvfølgelighed har flere af it-organisationerne i dag graduate-programmer, der kan være med til at sikre et fast indtag af unge it-talenter.
Mangler ansøgere med relevante it-kvalifikationer
Danmarks Statistik.
Mangler ansøgere med relevant erhvervserfaring
Danmarks Statistik.
Peger på, at ansøgernes forventninger til lønniveauet er for højt
Danmarks Statistik.
Rykker it-stillinger uden for landets grænser
Outsourcing er og har været en af de helt store redskaber i værktøjskassen gennem mange år, og det gælder især også for finansielle virksomheder.
SDC har kørt med et nearshoresetup i Polen siden 2014 og har i foråret netop etableret et nyt kontor i Portugal.
”Begge er markeder med mange kvalificerede kandidater til den type stillinger, som vi har behov for i SDC,” oplyser datacentralen.
Eksterne konsulenter, interne rokeringer, intern oplæring eller rekrutteringsbureauer er andre metoder til at løse rekrutteringsudfordringer, lyder det videre fra SDC.
Også hos Danske Bank er der gennem årene sendt mange it-opgaver ud af landet. Tidligere på året kulminerede det med, at Danske Bank solgte hele sit it-datterselskab med 1.400 ansatte og hovedsæde i Bengaluru i Indien til Infosys som led i en strategisk aftale.
Hos BEC er udenlandske it-folk også en helt central del af forretningen. Datacentralen har omkring 700 polske ansatte og har som mål, at der skal være nogenlunde lige mange ansatte i henholdsvis Danmark og Polen.
Opkvalificering er nødvendig
Når det gælder behovet for stærke it-kompetencer i de finansielle organisationer, er en kritisk del af løsningen også at sikre opkvalificering og omskoling af nuværende medarbejdere.
Hos landets største bank har det senest fået et markant nøk opad. I Danske Bank er teknologiorganisationen med omkring 1.000 ansatte i fuld gang med en større transformation baseret på de fire søjler; cloud, data, åbne API’er og kunstig intelligens.
Det vil kræve særlige specialister i takt med at opgaverne udvikler sig, sagde Danske Banks teknologidirektør Bo Svejstrup til Finansforbundet i juni.
Omstillingen vil komme til at stille nye og anderledes krav til mange af de nuværende ansatte.
”Transformationen og resultaterne kan kun ske gennem medarbejderne, og det kræver, at vi generelt løfter kompetencerne bredt i organisationen. Det arbejde er allerede sat i gang, og det kommer til at fylde langt mere,” sagde han.
Fælles indsats for livslang læring til alle
I endnu højere grad end tidligere skal teknologi og mennesker arbejde sammen, og jobfunktioner forandrer sig hastigt. En McKinsey-rapport konkluderer, at eksisterende teknologi kan automatisere op mod 40 procent af det samlede antal arbejdstimer i Danmark svarende til én million arbejdspladser.
Læs mere