”Ligestilling er ikke længere noget vi skal diskutere. Det er noget, vi skal have”

At udvide den traditionelle barsel til far og mor er ”en vanvittig god idé” og noget helt naturligt, mener Finanssektorens Arbejdsgiverforening, der ser det som en investering snarere end en omkostning.

28. aug. 2023
"Den verden vi lever i, skal jo afspejles i vores overenskomster," siger Nicole Offendal, der er adm. direktør i FA. Foto: FA

Alle skal have de samme muligheder for at trille med barnevognen og gå til babyrytmik, når familien får en lille ny.

Derfor er det også helt naturligt at udvide retten til barsel.

Det mener Finanssektorens Arbejdsgiverforening (FA), der derfor i foråret skrev under på en overenskomst med Finansforbundet, der i første omgang udvidede retten til betalt barsel med 10 uger for fædre og medmødre.

”Det er helt naturligt. Den verden vi lever i, skal jo afspejles i vores overenskomster. Ligestilling er ikke længere noget vi skal diskutere. Det er noget, vi skal have,” siger Nicole Offendal, der er adm. direktør i FA.

Derudover betyder den nye overenskomst også, at reglerne fra 1. januar 2024 også vil gælde for forældre tiltænkt en forældrelignende relation til barnet – først og fremmest LGBT+-familier, der efter gældende lov opnår barselsrettigheder.

”En vanvittig god idé”

Når man sidder omkring et overenskomstbord, er der ellers mange slagsmål og krav, som de forskellige parter holder hårdt på. Men sådan var det ikke, da der blev diskuteret barsel.

”Lige med de her krav, der handlede om barselsrettigheder, var der ikke stor uenighed at spore. Der var vi ret enige,” siger Nicole Offendal, der betegner barsel til regnbueforældre som ”en vanvittig god idé”.

”Det er et helt naturligt next step, hvis vi skal afspejle samfundet,” siger FA-direktøren.

(Artiklen fortsætter efter boksen)
"Vi ser det ikke som en omkostning, men en investering. Og vi tror på, at det hjælper til at skabe mere ligestilling."
- Nicole Offendal, adm. direktør Finanssektorens Arbejdsgiverforening

Med overenskomsten fra foråret blev Finansforbundet og FA dermed nogle af de første til direkte at skrive regnbueforældres ret til barsel ind i overenskomsten.

”Vores sektor er altid gået forrest på barselsvilkår, men det handler ikke så meget om, at vi skal være de førende. Det handler simpelthen om, at det er det rigtige og naturlige at gøre,” siger hun.

Håber flere benytter sig af de nye rettigheder

Et EU-direktiv fik sidste år det danske Folketing til at vedtage en ny barselslov, der øremærkede 11 ugers barsel til hver forælder.

Reglerne trådte i kraft sidste sommer og en ny opgørelse fra ATP viser, at de første fædre og medmødre, der har holdt barsel under de nye regler, bliver markant længere tid hjemme med barnet.

Nicole Offendal håber på samme tendens, når alle overenskomstens udvidede muligheder for betalt barsel slår igennem.

”Det er jo grunden til, at vi gør det. Der er et behov for det i familierne, og det vil vi gerne understøtte,” siger hun.

Efter overenskomstforhandlingerne spurgte FA sine medlemmer om, hvor mange af dem, der regner med at deres medarbejdere – både fædre og medmødre – vil tage mere barsel med de nye muligheder. Og det forventer 94 pct. af medlemsvirksomhederne, at deres medarbejdere vil gøre.

”Det er vi superglade for, for så får vi noget ud af det, vi investerer i. Vi ser det ikke som en omkostning, men en investering. Og vi tror på, at det hjælper til at skabe mere ligestilling,” siger Nicole Offendal.

Hun peger samtidig på, at hendes medlemmer på denne måde er med til at tage et bredere samfundsansvar.

”Kvinderne i andre sektorer kan jo også nyde godt af, at fædrene i vores sektor kan tage mere barsel,” lyder det fra Nicole Offendal.