Her har du 5 skarpe it- og tech-nyheder

Opfordrer unge til arbejde 70 timer om ugen. Stigning i social engineering-angreb mod danske banker. Joe Biden udsteder AI-dekret. Særlige medarbejdere får 5 dages fri med fuld løn. NemID (2010-2023).

1. nov. 2023

Velkommen til en ny udgave af de skarpe it- og tech-nyheder fra Finansforbundet.

I dagens udgave skal vi forbi arbejdskultur, cybersikkerhed og politiske tiltag, der alle er med til at forme fremtiden for både it og teknologi, men også måde vi arbejder på.

Lad os komme i gang - her kommer din opdateringen flyvende.

Opfordrer unge til at arbejde 70 timer om ugen

Milliardær og medstifter af den indiske softwaregigant Infosys, N. R. Narayana Murthy,  mener, at Indiens unge skal arbejde langt mere end det er tilfældet.

Ja faktisk helt op til 70 timer.

Det sagde han i sidste uge i et interview offentliggjort på YouTube, skriver CNN.

Indien har brug for "meget beslutsomme, ekstremt disciplinerede og ekstremt hårdtarbejdende" unge mennesker.

Han kritiserer den unge befolkning for at adoptere "ikke så ønskelige vaner fra Vesten" og ikke hjælpe landet fremad.

"Indiens arbejdsproduktivitet er en af de laveste i verden," tilføjede Murthy.

Det til trods for at Indien er en af de hurtigst voksende større økonomier i verden og ventes at vokse med 6,3% i år ifølge Den Internationale Valutafond.

Flere undersøgelser har de seneste år vist, at inderne føler sig som nogle af de mest overarbejdede og underbetalte mennesker i verden.

(Artiklen fortsætter efter boksen)

Stigning i social engineering-angreb mod danske banker

Danske banker oplever en stigning i svindel gennem social engineering så som phising eller via opkald til kunder.

Det viser tal fra Finans Danamark, skriver Finans.

I første halvår af 2020 blev der registreret knap 700 forsøg, hvor svindlere forsøgte at manipulere folk og franarre dem penge eller personlige oplysninger.

I sidste halvår af 2022 var antallet af svindelforsøg gennem social engineering vokset til 1.833 forsøg heraf 920 succesfulde.

"Den økonomiske kriminalitet er i samfundet. Den bliver vi aldrig færdige med at bekæmpe," siger Anita Nedergaard, der er ansvarlig for bekæmpelse af økonomisk kriminalitet hos Nordea Bank Danmark.

I Nordea arbejder 3.400 ansatte på fuld tid med at forebygge og bekæmpe svindel.

"Den stærkeste række af handlinger, nogen regering i verden nogensinde har taget omkring AI-sikkerhed, -sikkerhed og -tillid."
- Bruce Reed, vice-stabschef i Det Hvide Hus.

Joe Biden udsteder AI-dekret

Præsident Joe Biden har udstedt en ny executive order om kunstig intelligens (AI), som er den første af sin slags fra den amerikanske regering.

Det skriver CNBC.

Ordren, der skal tage hånd om de risici, der kan være forbundet med udviklingen inden for AI, udstikker en række tiltag.

De handler blandt andet om at inkludere skabelsen af nye sikkerheds- og sikkerhedsstandarder for AI, internationalt samarbejde, beskyttelse af forbrugerprivatliv og fremme af innovation og konkurrence.

Dekretet kræver blandt andet, at store virksomheder deler resultater af sikkerhedstest med den amerikanske regering før officielle udgivelser af AI-systemer.

Ifølge Bruce Reed, vice-stabschef i Det Hvide Hus, repræsenterer ordren "den stærkeste række af handlinger, nogen regering i verden nogensinde har taget omkring AI-tryghed, -sikkerhed og -tillid."

Nekrolog: NemID

• 31. oktober gik NemID i sort.

• 98 procent af borgere over 15 år har oprettet et MidID.

• 11.493 personer har brugt NemID i måneden op til 15. oktober.

Særlige medarbejdere får 5 dages fri med fuld løn

Vil du have ekstra fri, med fuld løn, til at gøre en indsats for Danmark? Så er muligheden her nu... hvis du er ansat hos enten Danfoss, Danske Bank, DSB, Netcompany eller Salling Group.

De fem store danske virksomheder har netop underskrevet en aftale, der giver deres ansatte, der er reservister eller frivillige i Forsvaret, Hjemmeværnet, Beredskabsstyrelsen eller Kystredningstjenesten, fri med løn i fem dage om året til at gøre tjeneste.

Det skriver InterForce, der er en organisation tilknyttet Forsvarskommandoen, som arbejder på at skabe tættere relationer mellem Forsvaret og civilsamfundet.

Carsten Rasch Egeriis, administrerende direktør hos Danske Bank, udtaler, at Danske Bank er glade for at bakke om initiativet og de ansatte.

"Det er min opfattelse, at indsatsen giver dem både gode oplevelser og nyttige kvalifikationer.”

Også direktør for den danske it-virksomhed Netcompany, André Rogaczewski, er glad for at være med i aftalen. Han står i spidsen for lidt over 2.000 medarbejdere i Danmark.

NemID (2010-2023)

Vi slutter med en kort nekrolog. 1. juli 2010 blev NemID taget i brug i Danmark. Nu er den sendt til de evige digitale jagtmarker.

Pensioneringen af den fælles log-in-løsning til danske netbanker og offentlige hjemmeside har været avikling længe. Men tirsdag blev den slukket for den.

Nu er det altså slut med at bruge NemID i banken og til at betale på nettet.

Langt de fleste danskere har da også allerede taget den nye løsning i brug i form af den også Nets-udviklede arvtager MitID, der gik i luften i 2021.

Ifølge Digitaliseringsstyrelsen har mere end 98 procent af borgerne over 15 år oprettet et MidID, skriver Berlingske.

Blandt de relativt få, som endnu ikke er kommet over på MitID, er en del udenlandsdanskere, ældre borgere og unge, lyder det fra Digitaliseringsstyrelsen, der sammen med Finans Danmark står bag MitID.

Du kan få MitID ved at tage i borgerservice eller ved at oprette dig i MitID appen ved at scanne dit pas.

Læs, hvordan du får MitID på mitid.dk.

IT-ansatte

Finansforbundet er også for dig, der arbejder med it i den finansielle sektor. Du får adgang til nogle af Danmarks bedste it-kurser, arrangementer, netværk og nyheder om finans-it, tech og digitalisering.

Se hvad vi kan gøre for dig