Psykolog: Gå og tal langsommere på jobbet

Går du fra et møde til et andet, så lad være med at gå som en læge på akutafdelingen, lyder opfordringen fra psykolog Christian Gaden Jensen.

15. jan. 2024
3 min

Arbejdslivet i en digital tidsalder stiller store krav til arbejdskulturen, hvis det ikke skal løbe løbsk. Det gælder ikke mindst i en branche som finanssektoren.

”Finanssektoren er ekstremt digitaliseret. Her er det særligt vigtigt, at man husker at se hinanden i øjnene og tale om det tempo, arbejdet skal foregå i.”

Sådan siger psykolog og seniorforsker Christian Gaden Jensen, der er psykolog og seniorforsker.

Han kommer på Finansforbundets Nytårskur og taler om ´tid´.

(Artiklen fortsætter efter boksen)

Tempo og tidspres er de helt store stress-udløsere, der er vokset ud af de muligheder, digitaliseringen har skabt for konstant at være på, tilgængelig og oppe i gear.

”De digitale muligheder er et tveægget sværd: du kan lynhurtigt få svar, ringe op, sende beskeder, bede om filer og så videre. Vi har mange store fordele af det, men digitalisering skaber også acceleration. Digitalisering opbygger en forventning om effektivisering. Vi tror, vi kan klare det hele på den halve tid,” siger Christian Gaden Jensen.

Røde lamper blinker

Christian Gaden Jensen peger på, at den forventning om konstant tilgængelighed, som online-arbejdsformerne har igangsat, skaber en følelse af akuthed, som igen er en katalysator for stress. For stress opstår for at ‘hjælpe os’ i akutte situationer.

Blodtrykket stiger, stresshormonerne buldrer og vores tænkning svækkes.

"Der er stærk evidens for, at der er noget utroligt værdifuldt i at mødes fysisk i en sammenhæng, der skaber mening,” siger Christian Gaden Jensen

”Vi skal handle og svare på noget hele tiden og når derfor aldrig at reflektere. Vi skifter ofte mellem opgaver, fordi ti røde lamper blinker i inboxen, men det er ineffektivt. Vi laver fejl, tager halvdårlige beslutninger og kvaliteten af vores arbejde bliver lavere, når vi føler os presset på tid,” siger Christian Gaden Jensen.

Derfor skal vi øve os i at hjælpe hinanden med at skabe en langsommere kultur. Det kan være helt fysisk i måden vi løser opgaver på. For det fysiske kan vi lettere kontrollere, siger han.

”Går du ned ad gangen fra et møde til et andet, så lad være med at gå som en læge på akutafdelingen. Gå i roligt tempo. Sæt også tale-tempoet ned til møder og indlæg faste pauser. Vi bør sætte tempoet 10 - 15 procent under det, der egentlig er muligt. Det er mere effektivt, giver bedre kvalitet i arbejdet og vi bliver klogere mennesker af det,” siger Christian Gaden Jensen.

Kolleger er stadig vigtige

Christian Gaden Jensen mener også, at det der er grund til at se på det hybride arbejdsliv og tendensen til, at alt skal gøres online.

Om Christian Gaden Jensen

• Psykolog og seniorforsker
  • Phd. i sundhedspsykologi
  • Direktør i Fonden Mental Sundhed

For selvom de digitale arbejdsformer har skabt meget positivt i form af stor fleksibilitet og automatisering i arbejdslivet, så er fysisk samvær med andre mennesker stadig en vigtig faktor for at skabe mental trivsel, fastslår han.

”Siden arbejds- og organisationspsykologiens opblomstring i 1920’erne har man vidst, at noget af det folk værdsætter mest ved at gå på job, er de uformelle arbejdsfællesskaber. Vi går også på arbejde, fordi vi godt kan lide at samarbejde og være en del af en gruppe,” siger han.

At være sammen med andre giver mening, opmuntring og livskvalitet og skaber mental sundhed. Det forøger også vores kompetencer på arbejdet.

"Går du ned ad gangen fra et møde til et andet, så lad være med at gå som en læge på akutafdelingen. Gå i roligt tempo."
- Christian Gaden Jensen, psykolog og seniorforsker.

”Man får social inspiration og opnår resiliens blot ved at have social kontakt. Der er stærk evidens for, at der er noget utroligt værdifuldt i at mødes fysisk i en sammenhæng, der skaber mening,” siger han.

Og ligesom med at sænke tempoet og øge kvaliteten, så understreger Christian Gaden Jensen, at den tid, medarbejderne bruger fysisk med kollegerne også kan ses på virksomhedens bundlinje:

”Når fællesskaberne er stærke, er loyaliteten højere på arbejdspladsen, der er mindre udskiftning og lavere sygefravær, men faktisk også højere produktivitet. For når folk har det godt, stiger motivationen og engagementet, og så producerer de simpelthen bedre og mere,” siger han.

(Artiklen fortsætter efter boksen)

Det gør tidspres ved os

• Nobelpristageren Daniel Kahnemann har påpeget, at tidspres forringer vores økonomiske beslutningstagning
  • Andre forskere, såsom Teresa Amabile fra Harvard University, har vist, at tidspres forringer vores evner til problemløsning og nedsætter kreativitet og innovation