Menu luk

Danske Bank gør klar til stor it-udskiftning

Danske Bank har indgået aftale om køb af ny stor platform. Den vil gradvist blive implementeret på tværs infrastruktur de kommende år og skal "sikre den bedste digitale bankoplevelse i fremtiden," siger Frans Woelders, COO hos Danske Bank.

17. jan. 2024
2 min

Over de næste år vil Danske Bank give sin digitale infrastruktur en større overhaling med en helt ny platform.

Det er udmeldingen i forbindelse med, at banken netop har indgået en aftale med hollandske Backbase.

Aftalen giver Danske Bank adgang til en digital bankplatform, der gradvist skal udskifte nuværende digitale platforme og få den digitale kundeoplevelse til at funkle.

Det siger Frans Woelders, COO hos Danske Bank. 

"Dette engagement er et vidnesbyrd om vores fokus på kunderne og vores forpligtelse til at sikre den bedste digitale bankoplevelse i fremtiden," udtaler han.

Skal forenkle it-landskabet

Platformen, Engagement Banking Platform, vil komme til at fungere på tværs af web, mobileapps og Danske Banks rådgiverværktøjer. 

Den komme samtidig til at spille en central rolle i moderniseringen og forenklingen af Danske Banks it-landskab. 

Det er ambitionen, at det kan reducere antallet af applikationer og føre til flere og hurtigere opdateringer og produkter. 

Backbase har hovedkontor i Amsterdam og mere end 2.000 ansatte.  Selskabet har 150 kunder globalt. 

(Artiklen fortsætter efter boksen)
Frans Woelders, chief operating officer hos Danske Bank siden 2020.

Kæmpe investering

Aftalen med Backbase er et stort teknologisk næste skridt i Danske Banks Forward '28-strategi, der er bakket af op af milliarder af kroner, lyder det fra Frans Woelders. 

“Aftalen er rettet mod alt, hvad vi gør digitalt, så på den led er det en stor ændring,” siger Frans Woelders til Børsen.

I forbindelse med annonceringen af strategien i juni meldte Danske Bank ud, at investeringer i kernekompetencer inden for digitale platforme, herunder rådgivning og bæredygtighed, øges fra 3 til 4 milliarder kroner om året. 

Sammen med omfordelingen af andre investeringer vil det fordoble Danske Banks strategiske investeringsniveau.

Det er målet, at de store investeringer i den digitale infrastruktur vil styrke Dansk Banks position som en førende bank i Norden, lyder det.

”Transformationen og resultaterne kan kun ske gennem medarbejderne, og det kræver, at vi generelt løfter kompetencerne."
- Bo Svejstrup, CTO hos Danske Bank.

Kompetenceudvikling er nødvendig

Som led i Danske Banks digitale transformation og nye platform bliver det nødvendigt med et markant løft af kompetencerne internt.

Det fortalte Bo Svejstrup, teknologidirektør hos Danske Bank, til Finansforbundet i juni.

”Transformationen og resultaterne kan kun ske gennem medarbejderne, og det kræver, at vi generelt løfter kompetencerne bredt i organisationen. Det arbejde er allerede sat i gang, og det kommer til at fylde langt mere,” sagde han.

Danske Banks teknologisk strategi hviler på fire søjler; øget brug af public cloud, en bedre forståelse af og brug af data, åbne API’er og hele bølgen af kunstig intelligens.

Det bliver især inden for de fire områder, at Danske Bank vil fokuserer på at løfte kompetencerne, sagde Bo Svejstrup.

Seneste nyt