Danske Bank gør klar til stor it-udskiftning
Danske Bank har indgået aftale om køb af ny stor platform. Den vil gradvist blive implementeret på tværs infrastruktur de kommende år og skal "sikre den bedste digitale bankoplevelse i fremtiden," siger Frans Woelders, COO hos Danske Bank.
Kæmpe investering
Aftalen med Backbase er et stort teknologisk næste skridt i Danske Banks Forward '28-strategi, der er bakket af op af milliarder af kroner, lyder det fra Frans Woelders.
“Aftalen er rettet mod alt, hvad vi gør digitalt, så på den led er det en stor ændring,” siger Frans Woelders til Børsen.
I forbindelse med annonceringen af strategien i juni meldte Danske Bank ud, at investeringer i kernekompetencer inden for digitale platforme, herunder rådgivning og bæredygtighed, øges fra 3 til 4 milliarder kroner om året.
Sammen med omfordelingen af andre investeringer vil det fordoble Danske Banks strategiske investeringsniveau.
Det er målet, at de store investeringer i den digitale infrastruktur vil styrke Dansk Banks position som en førende bank i Norden, lyder det.
Kompetenceudvikling er nødvendig
Som led i Danske Banks digitale transformation og nye platform bliver det nødvendigt med et markant løft af kompetencerne internt.
Det fortalte Bo Svejstrup, teknologidirektør hos Danske Bank, til Finansforbundet i juni.
”Transformationen og resultaterne kan kun ske gennem medarbejderne, og det kræver, at vi generelt løfter kompetencerne bredt i organisationen. Det arbejde er allerede sat i gang, og det kommer til at fylde langt mere,” sagde han.
Danske Banks teknologisk strategi hviler på fire søjler; øget brug af public cloud, en bedre forståelse af og brug af data, åbne API’er og hele bølgen af kunstig intelligens.
Det bliver især inden for de fire områder, at Danske Bank vil fokuserer på at løfte kompetencerne, sagde Bo Svejstrup.