Morten Skov Christiansen er ny formand i FH

På en ekstraordinær kongres har Fagbevægelsens Hovedorganisation (FH) valgt Morten Skov Christiansen som ny formand.

7. sep. 2023
Morten Skov Christiansen er nu formand for 1,3 millioner lønmodtagere i Fagbevægelsens Hovedorganisation (FH). Pressefoto

Morten Skov Christiansen kan nu officielt kalde sig formand i FH.

Det sker, efter han blev valgt på en ekstraordinær kongres torsdag eftermiddag.

Der var ingen andre kandidater til posten, og Morten Skov Christiansen kunne derfor gå på scenen til et stående bifald fra de 375 stemmeberettigede, der var til stede under kongressen.

”Fagbevægelsen og FH har været igennem en meget svær periode. Tak for at stå sammen i denne svære tid,” lød det fra talerstolen i KB Hallen fra en rørt Morten Skov Christiansen.

Tre sigtelinjer for FH

Den 41-årige Morten Skov Christiansen overtager formandsstolen på Islands Brygge i København, efter den tidligere formand Lizette Risgaard i foråret måtte trække sig på grund af anklager om grænseoverskridende adfærd.

(Artiklen fortsætter efter boksen)

Blå bog: Morten Skov Christiansen

• 41 år
  • Uddannet elektromekaniker i 2003
  • Blev i 2007 konsulent i Dansk Metal og fik senere en lignende post i LO
  • I 2014 blev han valgt som næstformand i LO Hovedstaden
  • Året efter blev han næstformand i LO
  • Da LO og FTF blev sammenlagt og blev til FH i 2019, blev Morten Skov Christiansen valgt som næstformand
  • Har siden april 2023, hvor Lizette Risgaard trak sig fra formandsposten, været fungerende formand for FH

Siden har Morten Skov Christiansen fungeret som formand for de 65 fagforbund, herunder Finansforbundet, og mere end 1,3 millioner lønmodtagere, der udgør FH.

Den nye formand præsenterer fra talerstolen tre sigtelinjer for FH under hans ledelse. De handler om, at ”sikre et arbejdsmarked i verdensklasse”, ”sikre et stærkt og lige velfærdssamfund” samt at ”gå forrest for en grøn og retfærdig omstilling”.

Udover valget af Morten Skov Christiansen som formand blev Nanna Højlund på den ekstraordinære kongres valgt som stedfortrædende formand og genvalgt som næstformand, mens Flemming Grønsund, der kommer fra en stilling som forhandlingssekretær i 3F, også er ny næstformand i FH.