Klar til udspring fra 10-meter vippen

Lysten til at gøre Finansforbundet endnu mere relevant var det gennemgående tema, da der blev taget hul på landsmødets anden dag i Nyborg.

26. sep. 2023

”Kig jer lige omkring i rummet. Der er ikke meget diversitet at se.”

Det nye kredsbestyrelsesmedlem af Finansforbundet Sydbank Kreds, Winnie Emmeline Ingemansen, havde sin debut på talerstolen foran de næsten 200 delegerede, der fulgte opfordringen og kiggede på hinanden. De er i øjeblikket samlet på Hotel Nyborg Strand for at lægge kursen for Finansforbundet de næste tre år.

Diversitet, og hvordan man tiltrækker og især fastholder medlemmer i en sektor, der bliver stadig mere fragmenteret, var blandt de emner, mange opholdt sig ved fra talerstolen, da der blev taget hul på beretningsdebatten på landsmødets anden dag.

(Artiklen fortsætter efter boksen)
Winnie Emmeline Ingemansen, Finansforbundet Sydbank Kreds. Foto: May-Britt Mygh
Pia Stæhr, formand for Finansforbundet Kreds Øst. Foto: May-Britt Mygh

Pia Stæhr, formand for Finansforbundet Kreds Øst gjorde opmærksom på, at danske medlemsvirksomheder ikke kun er danske:

”I Nets er 43 forskellige nationaliteter ansat, og i BEC 48 forskellige nationaliteter. Det stiller nye og andre krav til os som fagforening.”

I det hele taget er der mange krav at arbejde med, hvis Finansforbundet skal bevare sin relevans overfor medlemmerne, stod det klart i forbindelse med de mange indlæg.

Ros fra minister

Før man tog hul på dem, var der en filmet hilsen fra digitaliseringsminister og minister for ligestilling, Marie Bjerre (V). Hun roste her Finansforbundet for at være forandringsparat i forhold til digitalisering og barsel til begge køn:

”I har haft ja-hatten på, også når digitalisering har været udfordrende. Tak for indsats, jeg forventer at I ufortrødent fortsætter. Der er er brug for det,” sagde hun og mente, at Finansforbundet allerede havde taget spring fra 3 meter vippen:

”Og I står sikkert allerede parat på 10 meter vippen.”

Der var stor ros til Finansforbundet fra digitaliseringsminister Marie Bjerre (V).
”Vi gør en enorm forskel for vores medlemmer. Det skal vi udbrede.”
- Inge Sand, formand for Finansforbundet i Nykredit.

Næstformand i Finansforbundet, Steen Lund Olsen, meldte sig klar til at trække i badetøjet og bestige vippen. Den afgående formand for Finansforbundet, Kent Petersen, håbede, at ministerens hilsen gjorde indtryk på de delegerede:

”Jeg håber, I føler stolthed når en minister på den måde fremhæver os for at gå foran. Det er det, vi kan som Finansforbund.”

Færre skibe

Og stolthed var et ord, der gik igen i mange af de indlæg, der fulgte om beretningen. Også i Kirsten Ebbe Brichs indlæg. Hun er formand for Finansforbundet i Danske Bank og fortalte, at beretningen havde fået en ny områdetillidsrepræsentant til at udbryde:

”Gud, har de lavet alt det!”

Men en del af det havde vedkommende aldrig hørt om, og kredsformanden opfordrede til en trimning af initiativerne:

”Lad og ikke bruge al energi på at bygge skibe, lad os bygge lidt færre, som flere får lyst til at arbejde med på.”

Finansforbundet skal også være bedre til at synliggøre den værdi, de har for medlemmerne, mente Inge Sand, formand for Finansforbundet i Nykredit.

”Vi gør en enorm forskel for vores medlemmer. Det skal vi udbrede.”

Claus Nexø Jensen, formand for Finansforbundet Assurandørkredsen. Foto: May-Britt Mygh

Politikere udstiller sektoren

Claus Nexø Jensen, formand for Finansforbundet Assurandørkredsen, kunne godt tænke sig, at der blev gjort en større forskel i forhold til de agenter, som nogle selskaber benytter sig af – de hyres som selvstændige uden overenskomst.

Desuden havde han hæftet sig ved, at mange politikere nævner finanssektoren i forskellige sammenhænge og sætter den i et dårligt lys:

”Jeg tror, vi skal prøve at arbejde med og blive klogere på, hvorfor politikere tænker på den måde om sektoren.”

Læs mere fra landsmødet

De samme udfordringer

Formandskandidat Dorrit Brandt, nuværende formand for Finansforbundet i Nordea, havde genfundet sin tale, fra hun blev valgt til kredsen for mange år siden:

”Desværre er udfordringerne stadig genkendelige. De handlede også dengang om blandt andet trivsel, it-udfordringer og ledere, der ikke lytter til medarbejderne.”

Hun overtager forventeligt formandsstolen i morgen.

Den proces, der har ført til formandsskiftet, skal drøftes yderligere på landsmødet, da der er stillet forslag om en ændring, der blandt andet skal gøre processen mere transparant.

Flere kommenterede allerede i dag på det og på mangelfuld kommunikation om skiftet.

Kent Petersen konstaterede selv:

”Det var ikke mit ønske at forlade formandsposten på nuværende tidspunkt, det kan jeg lige så godt sige åbent. Men politik er en kampsport. Det er dygtige kræfter, der skal overtage.”

(Artiklen fortsætter efter boksen)

Kursen lægges for Finansforbundet

188 delegerede fra hele landet er samlet på Hotel Nyborg Strand til landsmøde.

Her lægges kursen for Finansforbundet de næste tre år.