Her er det nye formandskab

Medlemmerne blev lovet utrættelig og dedikeret indsats fra det nye hold, der blev valgt på Finansforbundets landsmøde.

29. sep. 2023

Dorrit Brandt lyste op i stort smil gennem rørte tårer og kvitterede ved at forme et hjerte med hænderne mod salen, da hun torsdag blev valgt som ny formand på Finansforbundets landsmøde på Hotel Nyborg Strand.

Den nye formand erklærede, at dette var et af de øjeblikke, hun ville drysse glimmer på og stille på kaminhylden - som forfatteren Hella Joof anbefaler i sin bog 'Papmaché-reglen'.

Fra flinkeskole til formand

Dorrit Brandt lovede, at hun ville passe godt på det, ”vi sammen har skabt”, og fortalte, at hun har brugt de seneste ti år til at finde ud af, hvilken leder, hun vil være.

(Artiklen fortsætter efter boksen)
Jakob Thorgaard, næstformand, Dorrit Brandt, formand og Steen Lund Olsen, næstformand, og er valgt for de næste tre år. Foto: Claus Bech

”Jeg var den stille, pæne pige, gjort lidt tavs af flinkeskolen. Indeni var der masser af ord, men de kom først for alvor ud, da der blev behov for at fortælle en chef eller to, hvad jeg mente”.

Hun fortalte, at det er på det strategiske niveau, hendes interesse ligger:

”Men jeg ved også, når diplomatiet stopper og kampen begynder. Det er bare ikke mit første greb.” Videre sagde formanden, at hun tror på, at ”talenter vinder kampe, teams vinder mesterskaber.”

Delegerede og medlemmer vil opleve formandskabet som et team, lovede hun, og de vil arbejde for at binde det centrale og det lokale sammen i Finansforbundet.

Den afgående formand, Kent Petersen, ønskede sin efterfølger tillykke:

”Kære Dorrit – jeg er ikke i tvivl om, at du har det, der skal til for at udfylde rollen. Du har gode stærke værdier og er et ordentligt menneske. Pas rigtig godt på Finansforbundet.”

"Jeg ved også, når diplomatiet stopper og kampen begynder. Det er bare ikke mit første greb."
- Dorrit Brandt, ny formand for Finansforbundet.

Ikke en engel

Ny på næstformandsposten er Jakob Thorgaard. Han lagde ud med at sige, at han er fan af bandet TV-2 og ville vælge sangen ’Kys det nu, det satans liv’ til det øjeblik, han stod i som nyvalgt.

”Jeg er søn af en præst, det ved man jo er nogle af de allerværste, men det betyder, at det med moral og rigtig og forkert altid har betydet meget. Er jeg så en ren engel? Nej, det har min mentor Kent ødelagt. Han har sagt, at flinkeskolen ikke er en mulighed og også prikket til mig her til landsmødet: ’Nu skal du ind og markere.’”

Han fortalte også, at hans far begik selvmord, da Jakob Thorgaard gik i 1. g.

”Jeg er ikke så bange for at dele personlige oplevelser, og det betyder noget for, hvem jeg er. Jeg har en kæmpe virketrang, to universitetsgrader, jeg vil gøre en forskel. Det eneste, der er sikkert her i livet er, at det ender med dødelig udgang."

Jeg bliver lidt længere

Den anden næstformand, Steen Lund Olsen, blev genvalgt.

”Jeg kan omskrive et gammelt reklameslogan: Jeg bliver lidt længere,” sagde han og bedyrede, at han vil arbejde videre på det, han har godt gang i.

Det handler blandt andet om inkluderende arbejdspladser, ligeløn, seniorpolitik og digitale kompetencer.

Læs mere fra landsmødet