Første dag på landsmøde: ”Det bliver nøglen til de udfordringer, der venter”

Det er blandt andet i fællesskabet, at nøglen til fremtidens udfordringer skal findes. Sådan lød det i beretningerne fra formandskabet på landsmødets første dag, hvor også udviklingen af fintech, barsel for medmødre og et arbejdsliv med hjemmearbejde fyldte.

26. sep. 2023
Af Freja Thorbech
  • Mette Lauth
Kent Petersen, formand for Finansforbundet var på talerstolen med sin sidste beretning som formand. Foto: Claus Bech

Det er en særlig tid, vi står i efter år med corona, krig i Europa og klimakrise. Det skinnede også i gennem i formandskabets beretning på Finansforbundet landsmøde, der åbnede i dag.

Kent Petersens gik først på talerstolen for at aflægge sin sidste beretning efter 14 år som formand.

”Det er et hverv og et arbejde, jeg kommer til at savne,” sagde han og henviste til både medlemmer, samarbejdspartnere og kolleger.

Selvom den finansielle sektor er vant til forandringer og udvikling i et rigtigt højt tempo, pegede Kent Petersen på, at det er en særlig tid, vi er midt i.

På den ene side er samfundsøkonomien solid, ledigheden er lav, og sektoren leverer rekordresultater.

(Artiklen fortsætter efter boksen)
”Der er rigtig mange eksempler på – både i det store og i det små - at vi er i en tid, hvor fællesskaberne skal stå deres prøve.”
- Kent Petersen, formand for Finansforbundet

”På den anden side kan man godt have følelsen af at stå på et isbjerg uden at vide, hvor dybt problemerne stikker og hvor de lurer,” sagde Kent Petersen.

Landsmøde 2023 (finansforbundet.dk)

Ønske om mere nytænkning fra regeringen

De seneste år har budt på corona, krigen i Ukraine, energikrisen og ikke mindst klimaudfordringen.

”Der er rigtig mange eksempler på – både i det store og i det små - at vi er i en tid, hvor fællesskaberne skal stå deres prøve,” sagde Kent Petersen.

Han ser den nuværende regering som et eksempel på paradokset i forandringerne omkring os lige nu

”På den ene side et helt anderledes i et samarbejde over midten, vi ikke har set lignende siden 70’erne med signaler om nytænkning og reformer. På den anden side indtil videre ikke er markant forskelligt fra det, vi er vant til, ” sagde Kent Petersen fra talerstolen.

"Vi har tudet se forandringerne i øjnene," sagde Kent Petersen. Foto: Claus Bech

Hans udtrykte håb om, at regeringen vil se mere mod politisk nytænkning. Blandt andet i den fortsatte vækst i fintech og i udviklingen af et alternativ til jobcentrene.

Turde se forandringerne i øjnene

I Kent Petersens tid som formand har understøttelsen af dansk fintech haft høj prioritet. Finansforbundet har været involveret i Copenhagen Fintech Lab, fået overenskomst på området og området er vokset fra få iværksættelser til at have over 4.000 ansatte.

”For det var jo også en forandring, som vi kunne have forsøgt at bekæmpe som noget, der forstyrrede. Men det gjorde vi ikke. Vi turde faktisk at se forandringerne i øjnene,” sagde han.

Resultatet af involveringen i fintech er et eksempel på, at Finansforbundet som fællesskab og fagforening har spillet konstruktivt med på forandringerne.

”Men uden at glemme kompasset og miste sigtet på målet. Nemlig at skabe gode jobs på det finansielle område og at gøre en forskel for medlemmer og samfund,” sagde Kent Petersen.

Husk, at medarbejderne er det største aktiv

Han opfordring til arbejdsgiverne var også at se ind i fremtiden og satse på kompetenceudviklingen:

”Husk nu, at der er andre interessenter omkring finansiel virksomhed end aktionærerne. Husk nu, at medarbejderne er og bliver jeres vigtigste aktiv for at skabe resultater. Husk nu, at investering i kompetencer i endnu højere grad bliver nøglen til fremtiden - for den enkelte medarbejder, for jeres organisationen og for forretningen,” sagde Kent Petersen.

Han efterlader et Finansforbund, der aldrig haft flere end de 56.400 medlemmer, der er i dag.

”Jeg er ikke på nogen måde i tvivl om, at det også er styrken i vores fællesskab, der bliver nøglen til de udfordringer, der venter forude.”

Kent Petersens opfordring til de næste år var, at man er nødt til at tilpasse sig ændringerne i både fællesskaberne, loyaliteten overfor fagforeningen og arbejdspladsen og at blive klogere på unges syn på fællesskaber.

”Vores fællesskab i Finansforbundet tør vise vej i de forandringer, der ender med at påvirker vores medlemmer,” sagde han og rundede af med en stort tak til salen.

De digitale fodspor

Næstformand Steen Lund Olsen fokuserede i sin del af beretningen især på den digitale virkelighed, som spiller ind ikke bare på finansansattes, men på alle menneskers liv.

(Artiklen fortsætter efter boksen)
”I Danmark har vi en tillidskultur, i hvert fald endnu – eller måske skal jeg sige i mange sammenhænge, som vi skal værne om. Også når det kommer til etikken omkring data," sagde Steen Lund Olsen, næstformand i Finansforbundet.,

Derfor har Finansforbundet siden sidste landsmøde haft et særligt fokus på det etiske element i brugen af data – særligt i samspillet mellem virksomheder og medarbejdere.

For vi sætter alle digitale fodspor, når vi bruger computeren eller arbejdstelefonen. Og data kan gøre mange ting nemmere og optimere virksomhedernes processer, men det kan også blive en glidebane.

”For hvad hvis din kollega bliver fyret på baggrund af en algoritme? Hvad hvis din kollegas skrivebord overvåges og lønnen reguleres, hvis man registrerer faldende aktivitet? Eller hvad hvis man som virksomhed overvåger ansattes fysiske placering via geotrackingen på telefonen?” spurgte Steen Lund Olsen, der også kunne afsløre, at alle tre eksempler er fra det virkelige liv – dog ikke fra den finansielle sektor.

Men data er en stor faktor i de finansansattes arbejdsliv, og derfor har Finansforbundet også en stor opgave fremadrettet, slog Steen Lund Olsen fast:

”I Danmark har vi en tillidskultur, i hvert fald endnu – eller måske skal jeg sige i mange sammenhænge, som vi skal værne om. Også når det kommer til etikken omkring data.”

En landvinding i overenskomsten

Derudover slog Steen Lund Olsen fra talerstolen også et slag for retten til at være sig selv.

”Dit køn, din seksualitet, din personlighed er din. Den skal der være plads til på din arbejdsplads. Og den skal ikke påvirke dine muligheder for at lykkes på den måde, du har lyst til, i dit arbejdsliv.”

”Der er masser af evidens for, at bedre kønsbalance, øget mangfoldighed og inklusion på alle niveauer i virksomhederne øger trivslen, bundlinje – og bidrager til et mere retfærdigt samfund.”
- Steen Lund Olsen, næstformand i Finansforbundet

Han betegnede det som ”en landvinding og en milepæl,” at Finansforbundet sammen med Finanssektorens Arbejdsgiverforening (FA) udvidede barselsperioden med fuld løn for fædre og medmødre ved overenskomstforhandlingerne i foråret.

Og det er de konkrete tiltag, der gør en forskel. Og netop derfor er det vigtigt at sætte spot på og lade sig inspirere af de gode eksempler.

”For der er masser af evidens for, at bedre kønsbalance, øget mangfoldighed og inklusion på alle niveauer i virksomhederne øger trivslen, bundlinje – og bidrager til et mere retfærdigt samfund,” lød det fra Steen Lund Olsen.

Husk hvad vi lærte under corona

Næstformand Michael Budolfsen, der efter landsmødet starter i en stilling som Head of International Affairs i Finansforbundet, brugte sin sidste landsmødeberetning til blandt andet at sætte fokus på det, vi lærte af corona-nedlukningerne. Og ikke mindst af de eksperimenter om fremtidens arbejdsliv, som blev gennemført i regi af Future Work Lab.

Blandt andet den øgede fleksibilitet i at kunne arbejde fra distancen er værd at tage med sig, mener Michael Budolfsen og understregede samtidig, at det er vigtigt at holde fast i det, som de fysiske arbejdspladser kan.

”Selvfølgelig er der masser af fordele at hente i, at vi har indrettet vores arbejdsliv sådan, at man ikke nødvendigvis er afhængig af den fysiske tilstedeværelse. Men vi skal bestemt også huske på, at den fysiske arbejdsplads jo har betydning for de arbejdsfællesskaber, vi ikke kan undvære,” lød det blandt andet fra talerstolen, hvor den afgående næstformand også slog fast, at trivsel og styrkelse af den mental sundhed skal være fundamentale pejlemærker fremadrettet.

”En dansk finanssektor skal skabe værdi til samfundet og skabe ordentlige og sunde jobs,” sagde næstformand Michael Budolfsen

”Man skal have krav på også at have overskud, når man går hjem, lige så vel som man har det, når man møder,” sagde Michael Budolfsen fra talerstolen og understregede, at det ikke bare gælder for en enkelt arbejdsdag, men også for hele arbejdslivet.

Drop de billige politiske point

Michael Budolfsen slog også et slag for, at politikerne bliver mere præcise i stedet for at jagte ”billige politiske point”, når reguleringsrammerne for den finansielle sektor skal sættes.

”Vi ved godt, at der er brug for regulering. Der skal være rammer, der sikrer god og anstændig virksomhedsdrift. Men den skal også efterlade et rum til at vi faktisk kan skabe den reelle samfundsværdi, vi er sat i verden for,” sagde næstformanden og pegede på, at regulering fylder så meget i hverdagen for både ledelse og medarbejdere, at det kan risikere at gå ud over netop muligheden for at udføre kerneopgaven.

(Artiklen fortsætter efter boksen)

Samtidig slog Michael Budolfsen fast, at sektoren skal være med på at handle ansvarligt og bæredygtigt.

”Det er et ansvar, der handler om ikke alene at tjene flere penge på at have færre medarbejdere, men på at gøre en forskel i et længere og større perspektiv,” sagde han og pointerede:

”En dansk finanssektor skal skabe værdi til samfundet og skabe ordentlige og sunde jobs.”