Stigende optag på de finansielle uddannelser

Uddannelserne til finansøkonom og finansbachelor udgør en vigtig rekrutteringskilde til den finansielle sektor. Begge uddannelser er også populære blandt de studerende og har oplevet en stigning i optaget de senere år.

9. okt. 2024
Af Sebastien Bigandt
sbi@finansforbundet.dk

Der er mange uddannelsesveje ind i finanssektoren. Det gælder særligt for de medarbejdere i sektoren, der kommer med en universitetsbaggrund inden for fx jura, økonomi og IT. Omkring 40 pct. af medarbejderne i pengeinstitutter og realkredit har en kort eller mellemlang videregående uddannelse. Den typiske uddannelsesbaggrund for disse medarbejdere er enten finansøkonom eller finansbachelor.

Finansøkonom

I 2024 blev der optaget 1989 studerende på finansøkonomuddannelsen. Uddannelsen har været kendetegnet ved et stigende optag siden 2013. Denne stigning skyldes bl.a., at alle Folketingets partier i 2020 afsatte midler til, at uddannelsesinstitutionerne kunne oprette 5.000 ekstra studiepladser i 2020 og 2021.

De fleste studerende på uddannelsen blev i 2024 optaget på CPH Business (596 studerende), Erhvervsakademi Aarhus (260 studerende), Erhvervsakademi Dania (245 studerende).

Optaget på finansøkonomuddannelsen har ligget nogenlunde stabilt i perioden 2020 til 2024, mens det generelle optag på de videregående uddannelser er faldet ca. 13 pct. Uddannelsen er målt på optag den største uddannelse på erhvervsakademierne og den 8. største videregående uddannelse på tværs af erhvervsakademi-, professionsbachelor- og universitetsuddannelser.

Uddannelsen til finansøkonom er en to-årig erhvervsakademiuddannelse. Undervisningen er praksisnær og foregår som holdundervisning, projekter, cases og virksomhedsbesøg.

Som en del af uddannelsen skal de studerende i tre måneders virksomhedspraktik.

Finansbachelor

I 2024 blev der optaget 1101 studerende på finansbacheloruddannelsen. Optaget på uddannelsen er steget markant siden 2013, hvor optaget var 376 studerende - en samlet stigning på 293 pct. over perioden.

De fleste studerende på uddannelsen blev i 2024 optaget på CPH Business (360 studerende), Erhvervsakademi Aarhus (260 studerende) og UCL Erhvervsakademi og Professionshøjskole (127 studerende).

Uddannelsen er målt på optag den 15. største videregående uddannelse på tværs af erhvervsakademi-, professionsbachelor- og universitetsuddannelser.

Professionsbachelor i finans varer 3.5 år og retter sig mod rådgivende og administrative funktioner i finansielle virksomheder.

Som en del af uddannelsen skal de studerende i praktik i seks måneder i en finansiel virksomhed.

Sebastien Bigandt

Uddannelsespolitisk seniorkonsulent