Klumme: Mere ligestilling og diversitet kræver konkret indsats i dagligdagen

I 2022 burde der selvfølgelig ikke være forskel i løn, som handler om køn. Der burde heller ikke være den kønsubalance, vi stadig ser på topledelsesniveau for mange steder. Selvom vi på mange områder er godt på vej på flere områder af ligestillingen, er der stadig behov for en praktisk og konkret indsats hver eneste dag.

8. mar 2022
Af Steen Lund Olsen, Næstformand
slo@finansforbundet.dk

Det virker utroligt, at vi stadig kæmper med ubalancer på centrale områder i vores arbejdsliv, der på den ene eller anden måde er relateret til køn. Vi kan – stadig – se det på lønområdet. Og vi kan se det i bestyrelseslokaler og på ledelsesgangene rundt omkring i virksomhederne. Ikke kun i den finansielle sektor.

Mere ligestilling og mere diversitet er ikke noget nyt fokusområde for os. Tværtimod. Og på positivsiden kan vi også se, at vi er på rette vej. Det går fremad på nogle af de områder, hvor ubalancen har været tydelig.

Fædre i finanssektoren tager relativt meget barsel eksempelvis. Det har vores overenskomst gennem flere år åbnet rigtig gode muligheder for – og jeg vil da meget gerne opfordre fædrene til at gøre endnu mere brug af ordningen. Det er nemlig et af de steder, hvor vi kan gøre en forskel, der faktisk har en effekt. Både for den enkelte far, mor og familie. Men også i det store billede for den fortsatte indsats for ligestillingen.

Men der er desværre også områder, hvor der stadig er for store skævheder.

F.eks. i ledelserne. Dem skal vi have rettet op på af hensyn til de talenter, der skal kunne se muligheder i sektoren. Men også for, at medarbejderne kan få glæde af bedre ledelse funderet på et grundlag af mere diversitet. Og for virksomhederne selv, fordi mere diversitet simpelthen er godt for forretningen. Her er vi ikke i mål: Der skal styrket fokus på balance i ledelsessammensætningen helt specifikt i rekrutteringsprocesser og udvælgelse i det daglige arbejde i virksomheder. Og så kommer vi ikke udenom at diskutere, om måltal og afrapportering batter tilstrækkeligt. Meget tyder desværre på, at det ikke er tilfældet.

Når det kommer til løn, er vejen videre frem mere åbenhed og gennemsigtighed. Men hvordan gør man det i praksis og i virkeligheden? Det kræver konkrete greb til at skabe mere bevidsthed om temaet og løsninger på de problemer, der stadig findes.  Det handler også om at fastholde et fokus i hverdagen. Derfor er jeg også glad for, at vi nu i fællesskab med FA og Forsikringsforbundet har udarbejdet en guide til virksomhedernes daglige arbejde med ligeløn. Den skal bruges. Hele året rundt.

For det er i dagligdagen, vi skal lægge den konkrete og afgørende indsats for, at vi kommer helt i mål med ligestillingen.

Rigtig god 8. marts!

Læs mere om ligelønsguiden her

Sammen om ligestilling

Bliv klogere på vores holdninger, mød rollemodellerne, se sektorens lønstatistik fordelt på køn og prøv vores mytequiz.

Ligestilling Web (1)