Menu luk

Den agentbaserede æra: "Vi står overfor en af de største forandringer, vi nogensinde har set"

AI-agenterne vil ændre måden, vi arbejder med data, software og systemer. Få indblik i det næste teknologiske spring.

15. jan. 2025
6 min

I årtier har vi været vant til at arbejde i afgrænsede softwarevinduer med faste rammer, strukturer og processer for, hvordan man udfører en bestemt opgave.

Men vil AI-agenter nu overtage de traditionelle forretningssystemer?

Noget tyder på, at udviklingen inden for generativ AI kan føre til en gevaldig udluftning. En ny generation af AI-agenter står klar til at åbne vinduerne på vid gab og give helt nye muligheder for at arbejde uden de begrænsninger og procedurer, der har været sat af det enkelte stykke software, som vi gennem mange år har vænnet os til.

”Applikationslaget bliver tyndere og mindre vigtigt,” siger Erik David Johnson om udviklingen af AI-agenter, der efter hans vurdering vil være noget vi vil begynde at se allerede her i 2025.

Software træder i baggrunden

Skal man have en status og forudsigelse om AI-udviklingen, er Erik David Johnson et meget godt sted at begynde.

Han er forsker og foredragsholder, han arbejder som chief AI officer hos it-huset Delegate, og så har en akademisk baggrund som cand.it i software engineering med speciale i AI og sprogteknologi fra Københavns IT-Universitet. Og så har han forsket i emnet og for over 20 år siden forudset udviklingen, vi ser udspille sig med store sprogmodeller lige nu.

Det er omkring et halvt år siden, at Erik David Johnson for alvor begyndte at samle tankerne om, hvad det er den nye AI-udvikling vil føre med sig af forandringer i vores brug af services og applikationer.

”Jeg kom frem til, at den væsentligste ændring er, at AI-agenter vil betyde, at brugen af software kommer til at ændre sig. Office 365, Power-platformen, økonomi- og CRM-systemer osv. bliver mindre centrale,” siger han.

”Vi kommer til at bruge applikationerne på en anden måde og meget mindre direkte.”

(Artiklen fortsætter efter boksen)
”De klassiske it-kompetencer er nødt til at bøje sig i AI-agenternes retning for at følge med.” Erik David Johnson, Chief AI officer hos Delegate samt forsker og foredragsholder i AI og sprogteknologi.

Fra reaktive til proaktive AI-modeller

Man kan sige, at hvor de nuværende AI-modeller i store træk er reaktive og baseret på spørgsmål og instrukser, vil fremtidens AI-agenter kunne arbejde langt mere selvstændigt, proaktivt og målrettet. 

Man giver AI-agenten et mål, og så arbejder den på det, indtil målet er nået. Hver AI-agent er ekspert inden for sit eget område og vidensbase.

Det er udviklingen inden for de store sprogmodeller, som muliggør de landvindinger, vi ser, siger Erik David Johnson videre.

Et godt eksempel er OpenAI’s nye o3-model, som ifølge Erik David Johnson har udviklet sig langt hurtigere, end man havde forventet.

Særligt indførelsen af trin-for-trin logisk ræsonnement (chain of thought-teknikker) åbner for AI-agenter, der i stand til at løse mere komplekse opgaver.

Et AI-lag over systemlandskabet

Udviklingen vil ifølge Erik David Johnson betyde, at AI-agenter vil kunne blive til et lag over meget af den data, vi normalt arbejder med. 

For hvorfor navigere komplekse systemer og huske kommandoer og processer, når man i sit eget sprog bare kan fortælle, hvad man vil have?

De domænespecifikke AI-agenter, som Erik David Johnson omtaler dem, vil kunne tage handling på tværs af mange forskellige systemer og selv hente data, tage beslutninger og handle på tværs af platforme og databaser. Alt sammen uden at vi selv behøver at skulle åbne og være hundredemetermester i fx SAP, Dynamics, Salesforce eller Excel.

”Pointen er, at brugerne fremover vil kunne have en meget mere naturlig interaktion med deres data. Man kan bede om specifikke analyser, og agenten vil også kunne foreslå, hvordan man kan gøre det bedre,” forklarer han.

”Det handler ikke længere om programmer, men om data og handlinger,” siger han.

De klassiske it-kompetencer er måske ikke nok længere

Får AI-eksperten ret, er vi på vej ind i en æra, hvor de centrale forretningssystemer ikke længere er omdrejningspunktet, men hvor AI-agenter bliver vores nye digitale kolleger. Det teknologiske skifte, vil få vidtrækkende konsekvenser for, hvordan medarbejdere i dag anvender teknologi. 

Også for it-folk.

Sprogmodeller er allerede i dag habile til fx Python og SQL, og du kan ved hjælp af Code Interpreter foretage ret så avancerede Excel-gymnastik uden forudgående kompetencer. Får vi AI-agenter, der smidigt kan manøvrere rundt i systemer og platforme får det naturligvis store konsekvenser.

”De klassiske it-kompetencer er nødt til at bøje sig i AI-agenternes retning for at følge med.”

”Som udvikler er det ikke nok bare at være dygtig til at kode. Du skal kunne forholde dig til, hvilke data agenterne skal bruge, og hvordan du vedligeholder dem. Kompetencer i applikationerne bliver mindre vigtigt, når agenterne tager mere over,” lyder forudsigelsen fra Erik David Johnson.

Lovgivning, sikkerhed og etik

Selvom AI-agenterne måske leverer på al den hype, der er i dag, er der stadig en masse arbejde forbundet med overgangen til det nye paradigme.

Der er lovgivning og regulering, særligt fra EU, der kræver menneskelig indgriben. Der er store sikkerheds- og complianceudfordringer. Mange dataetiske dilemmaer.

Og overgangen fra eksisterende arkitekturer og legacy-systemer til et AI-baseret landskab kræver betydelige investeringer i infrastruktur og uddannelse.

Erik David Johnson, chief AI officer hos Delegate samt forsker og foredragsholder i AI og sprogteknologi.

Selvom det er svært at spå, især om fremtiden, er Erik David Johnson ikke bleg for at gå linen ud i forhold til AI-agenterne og deres betydning.

”Jeg har været ’hype killer’ i 25 år. Men jeg er overbevist om, at de kommer, og det vil indebære en fundamental forandring, der er større end mange tidligere teknologier.”

'The agentic era'

Erik David Johnson er ikke alene om at udråbe AI-agenterne til det helt nye. Flere af tech-industriens topdirektører taler om en lignende udvikling – også selvom udviklingen på den korte bane risikerer at udfordre eksisterende forretningsmodeller. 

Satya Nadella, Microsoft CEO, siger fx i en YouTube-video noget opsigtsvækkende, at ”hvis man tænker over det, er forretningsapplikationer essentielt set store databaser med en masse forretningslogik. Forretningslogikken vil alle gå til disse agenter,” siger han.

"De vil ikke skelne mellem, hvad backend’en er. De vil opdatere flere databaser, og al logikken vil være i AI-laget."

Google-CEO Sundar Pichai har kaldt 2025 for “agentic era,” mens Nvidias CEO Jensen Huang til CES 2025 kom med denne bemærkning ifølge mediet Medium:

"It-afdelingen i hver virksomhed vil blive HR-afdelingen for AI-agenter."

Jensen Huang udråber i øvrigt softwareudvikling, digital markedsføring og kundeservice som de første områder, der vil opleve forandringerne.

"Vi står overfor en af de største forandringer"

”De platforme, vi bruger i dag, vil vende sig mod en ny måde at interagere med data på. Og hvis man som medarbejder ikke følger med, vil man få udfordringer,” følger Erik David Johnson op.

Der mangler måske stadig de virkelig revolutionerende brugsscenarier af den nye AI-udvikling.

Men Erik David Johnson er meget sikker i sin sag. AI-agenterne kommer, og det vil medføre en enorm forandring i måden, vi arbejder på.

"Jeg har altid været meget skeptisk om nye hypede teknologier. Men her er jeg ikke i tvivl. Vi bliver mere og mere effektive og kan skabe værdi af højere kvalitet. Hvis man ikke kan se det, har man levet under en sten."

"Vi står overfor en af de største forandringer, vi nogensinde har set, og det går hurtigt."

Sammen om AI

AI udvikler sig hurtigt. Derfor er det vigtigt, at vi styrker udviklingen i finanssektoren gennem uddannelse, så alle medarbejdere aktivt kan engagere sig i arbejdet med AI. Bliv klogere her.

Læs mere

Seneste nyt