Slut med hjemmearbejde? Topdirektører forventer fuld tilbagetrækning til kontorerne

Mange topdirektører forventer, at ansatte vil være tilbage på kontoret fem dage om ugen inden for tre år. Og dem som møder op vil blive belønnet for det. Men muligheden for at arbejde hjemmefra bør ikke bare rulles tilbage, siger næstformand hos Finansforbundet, Jakob Thorgaard.

31. okt. 2023

Arbejdet bør foregå på kontoret. Alle ugens dage.

Det er forventningen hos størstedelen af topdirektørerne, fremgår det af en nyere international undersøgelse fra KPMG, skriver Berlingske.

Her melder 64 procent ud af over 1.300 direktører verden over, at de regner med en fuld tilbagevenden til kontorerne inden for de næste tre år.

Det står i skærende kontrast til det moderne arbejdsliv, som er opstået i kølvandet på corona-pandemiens massehjemsendelser.

Finansforbundets næstformand Jakob Thorgaard er da også uforstående over for, at mange topdirektører tilsyneladende forventer arbejdsformer fra tiden før pandemien.

”Vi lærte rigtig meget under nedlukningerne, som vi skal bruge til at indrette arbejdslivet bedre, og det skal naturligvis ikke bare rulles tilbage,” siger han.

Som situationen er i dag, har mange ansatte i den finansielle sektor, afhængig af stilling, mulighed for at arbejde hjemmefra.

Hos de største banker herhjemme er den vejledende politik lige nu mulighed for at arbejde hjemmefra to dage om ugen.

(Artiklen fortsætter efter boksen)
Jakob Thorgaard, næstformand hos Finansforbundet.

”Det er forkert at tro, at én model passer alle”

Ifølge Jakob Thorgaard bør vi fremfor at vende tilbage til kontorerne alle ugens dag, se nuanceret på de positive og negative sider, der ved det hybride arbejdsliv.

”Det er jo helt åbenlyst, at der ligger en masse praktiske fordele i mere fleksibilitet, men vi fandt jo også ud af, at vi faktisk har brug for at være en del af et arbejdsfællesskab med vores kolleger,” siger han.

”Vi er helt sikkert ikke i mål med debatten. Og det er egentlig det, der er sagens kerne. Der en tendens til hurtigt at gøre debatten til et spørgsmål om hjemmearbejde eller ej. Det er en forsimpling af tingene, ligesom det også er forkert at tro, at én model passer alle."

"Behovene kan derimod være vidt forskellige fra person til person og i forskellige livsfaser, og den forskellighed skal vi skabe nogle rammer for at kunne håndtere," fortsætter Jakob Thorgaard.

I en undersøgelse fra Finansforbundet baseret på svar fra over 11.000 medlemmer viste det sig, at følelsen af at være del af et stærkt arbejdsfællesskab faldt for dem, som arbejdede mere end 1 dag hjemmefra.

"Jeg er ikke tvivl om, at det er et kæmpe potentiale for både virksomheder og medarbejdere i for alvor at få taget de næste skridt i dialogen om, hvordan vi så forholder os til det i praksis.”
- Jakob Thorgaard, næstformand hos Finansforbundet.

En kløft mellem direktørerne og ansatte?

Noget tyder på, at der er ved at opstå en kløft mellem, hvordan henholdsvis ansatte og ledere ønsker at arbejdslivet skal se ud.

I en undersøgelse fra Center for Ledelse fra 2022 med svar fra 1.300 ansatte, svarer 75 %, at de ønsker minimum to hjemmearbejdsdage om ugen, hvis de selv kunne vælge. Kun 17 procent arbejder udelukkende på arbejdspladsen og kun halvdelen efter eget ønske. Medarbejderne elsker det hybride arbejde (cfl.dk)

Modsat mener hele 87 procent af topdirektørerne i undersøgelsen fra KPMG, at højere løn, favorable opgaver og forfremmelser vil blive belønnet til dem, som gør en indsats for at komme ind på kontoret.

Skal fremtidens hybride arbejdsliv fungere i praksis, er vi nødt til at tage dialogen og turde tænke nyt, mener Jakob Thorgaard.

”Den egentlige udfordring er at skabe den rigtige balance mellem hensynet til den individuelle fleksibilitet og arbejdsfællesskaberne. Det kræver lidt anderledes ledelse, og det kræver nytænkning af nogle strukturer omkring det ’at gå på arbejde’,” siger han og fortsætter:

”Til gengæld er jeg ikke tvivl om, at det er et kæmpe potentiale for både virksomheder og medarbejdere i for alvor at få taget de næste skridt i dialogen om, hvordan vi så forholder os til det i praksis.”

Læs mere om topdirektørernes forventninger til fremtiden i KPMGs 2023 CEO Outlook her.