Særligt værktøj har gjort underværker i Niels’ afdeling: ”Vi stresser mindre”

For kundechef Niels Juul Hansen og medarbejderne i afdelingen har arbejdet med en såkaldt Fordybelsespyramide skabt gode resultater.

23. jan. 2023
Arbejdet med Fordybelsespyramiden har gjort underværker i Spar Nord i Vejle.

”Vi stresser mindre, fordi vi har sat tid til fordybelse i kalenderen.”

Sådan lyder det fra Niels Juul Hansen, der er kundechef i Spar Nord i Vejle, der i tre måneder har benyttet en såkaldt fordybelsespyramide, der i syv trin guider arbejdspladser til, hvordan de helt konkret kan give medarbejderne mere fordybelse i arbejdet.

Formålet er både at forebygge stress, højne arbejdsglæden og styrke kvaliteten af arbejdet.

Nyt værktøj skal sikre arbejdsro og mindre stress til finansansatte

En snak med tillidsrepræsentant Peter Brun gjorde Niels Juul Hansen opmærksom på værktøjet, der er udviklet i et samarbejde mellem Finansforbundet, Forsikringsforbundet, Finanssektorens Arbejdsgiverforening (FA), de øvrige parter i Branchefællesskabet for Arbejdsmiljø for Handel, Finans og Kontor samt ledelsesrådgiver og forfatter Pia Hauge.

"Den respekt og dialog, der ligger i værktøjet, er rigtig god."
- Niels Juul Hansen, kundechef i Spar Nord i Vejle

Nemt at bruge

Kundechefen og tillidsrepræsentanten havde – oven på en periode, hvor alle i den 11 mand store afdeling havde løbet ekstra stærkt – en dialog om, hvordan man kunne passe på kollegerne og håndtere stress.

Tillidsrepræsentant Peter Brun havde hørt om Fordybelsespyramiden og præsenterede værktøjet for Niels Juul Hansen, der med det samme var klar til at prøve det af.

”Det var helt perfekt, for det var nærmest ”plug and play” med videoer og andet medfølgende materiale,” forklarer han.

Helt konkret består Fordybelsespyramiden af syv trin, der på forskellige vis bidrager til at skabe fordybelse. Jo højere op i pyramiden, man kommer, jo bedre og mere langtidsholdbar fordybelse kan man få i en hverdag, hvor det ellers kan være svært at koncentrere sig, når telefonerne kimer, indbakken bugner og kollegerne vil snakke.

Modellen starter fra bunden med motivation. Derefter bevæger man sig trinvis op ad pyramiden og kommer igennem punkter som tid, meningsfuld opgave, digital arbejdsro, gode omgivelser, hjernepauser og inspiration.

Hvert af de syv trin i fordybelsespyramiden indeholder et redskab som eksempelvis en refleksionsøvelse eller en mødeagenda med tilhørende materialer, der er lige til at bruge.

Webinar: Skab rammen for et hjernevenligt arbejdsliv på jeres arbejdsplads

Hjernen er i dag de fleste menneskers vigtigste arbejdsredskab.

Derfor er det vigtigt at indrette arbejdspladser, så hjernen har gode arbejdsforhold. Det handler om mulighed for fordybelse i arbejdsopgaver og en god pausekultur - gevinsten er øget arbejdsglæde og bedre kvalitet i arbejdet.

På et webinar den 9. februar vil I blive præsenteret for Fordybelsespyramiden og til, hvordan I som arbejdsplads trin for trin kan få mere fordybelse i arbejdet.

Læs mere og tilmeld dig her

Fordybelsestid tirsdag og onsdag

I Niels Juul Hansens afdeling er han og medarbejderne i arbejdet med pyramiden i fællesskab blevet enige om at sætte halvanden time i kalenderen hver tirsdag og onsdag, hvor de alle fordyber sig i opgaver.

Det vil sige, at højlydte telefonsamtaler og snak ved kaffeautomaten er bandlyst i de tidsrum, hvor medarbejderne i stedet har mulighed for at fordybe sig i de opgaver, de har liggende på deres bord.

Afdelingen er i løbet af de sidste tre måneder nået igennem fem af pyramidens trin. I første omgang er det tænkt som et forsøg, som de kan stoppe, hvis det ikke fungerer.

Men alle har taget godt imod det, selvom nogle medarbejdere var skeptiske i opstartsfasen, fortæller Niels Juul Hansen.

”Men det har givet meget, at de selv har kunnet bidrage og sige deres mening til de opsamlingsmøder, vi har haft. Og når flere kolleger har givet udtryk for, at det er godt, og at de bliver mindre stresset, når de ved, at de har ro til at arbejde koncentreret med opgaverne i de her tidsrum, så røg de andres skepsis, og så kunne de pludselig også selv se værdien af det,” fortæller han.

For Niels Juul Hansen som leder har arbejdet med Fordybelsespyramiden haft en stor betydning.

Gør det nemmere at tage svære samtaler

For Niels Juul Hansen som leder har arbejdet med Fordybelsespyramiden også haft en stor betydning. Det har nemlig helt konkret hjulpet ham til at tage hul på nogle af de samtaler, der ellers kan være svære at tage.

Blandt andet fik han og medarbejderne under det trin i pyramiden, der hedder digitale forstyrrelser, en god snak om, hvad det betyder, når medarbejderen hiver sin private telefon frem.

”Vi har haft mange gode dialoger om, hvad det har af betydning, når man gør det. De har hjulpet hinanden og givet deres mening til kende i de svære samtaler,” forklarer kundechefen, der også fremhæver mulighederne i samarbejdet mellem ledelsen og tillidsrepræsentanten.

Niels Juul Hansen glæder sig samtidig over, at det har medført klare resultater i afdelingen.

”Vi har haft en effekt, efter vi begyndte at køre med det,” siger han, men understreger samtidig, at det er faldet sammen med en udvikling i samfundet, der også har haft en betydning for arbejdsmængden.

Blandt andet krigen i Ukraine, høj inflation og stigende renter betyder, at der lander færre boligsager på rådgivernes borde, ligesom også låneomlægningssagerne er stilnet af.

”Så i kombination med det er vores arbejdspres ikke helt lige så stort,” siger Niels Juul Hansen, der derfor også klart vil anbefale andre at bruge værktøjet.

”Når man sidder i storrumskontorer, som vi gør, så er det med støj og forstyrrelse tit noget, der dukker op. Nogle vil gerne høre radio, mens andre vil have totalt stilhed. Men den respekt og dialog, der ligger i værktøjet, er rigtig god,” slår hans fast.

Mental sundhed og trivsel

Hvordan skaber vi mental sundhed og god trivsel, når arbejdslivet er under konstant forandring? Og hvilke læringer og initiativer skal vi gøre brug af for at sikre både fællesskab og fleksibilitet? Få viden og inspiration her.