Nyt værktøj skal sikre arbejdsro og mindre stress til finansansatte

Det kan være svært at finde tid og ro til fordybelse, når arbejdsdagen er i gang, og opgaverne vælter ind. Det skal nyt værktøj være med til at gøre op med.

16. jan. 2023
Af Freja Thorbech
  • Jannik Ross Jacobsen

Når telefonerne kimer, og indbakken bugner kan det være svært at finde ro til at fordybe sig i en opgave.

Det skal et nyt værktøj nu gøre op med. En såkaldt fordybelsespyramide guider i syv trin arbejdspladser til, hvordan de helt konkret kan give medarbejderne mere fordybelse i arbejdet.

Formålet er både at forebygge stress, højne arbejdsglæden og styrke kvaliteten af arbejdet.

”Vi arbejder markant anderledes nu end for bare få år siden, og det betyder også et behov for nye måder at arbejde med trivsel og mental sundhed. Tid og rum til fordybelse er enormt vigtigt, men er også noget af det, der kan have tendens til at forsvinde i digital tilgængelighed, møder og en kompleks hverdag,” siger Michael Budolfsen, næstformand i Finansforbundet.

- Michael Budolfsen, næstformand Finansforbundet

Fordybelsespyramiden er udviklet i et samarbejde mellem Finansforbundet, Forsikringsforbundet, Finanssektorens Arbejdsgiverforening (FA), de øvrige parter i Branchefællesskabet for Arbejdsmiljø for Handel, Finans og Kontor samt ledelsesrådgiver og forfatter Pia Hauge.

”De fleste mennesker vil intuitivt gerne mere fordybelse. Men det er svært at få det til at lykkedes. Så er der kunder, børnene ringer, mails og chatten blinker på Facebook,” forklarer Pia Hauge.

Fordybelsespyramiden

Fordybelsespyramiden består af syv trin:

1. Inspiration
  2. Hjernepauser
  3. Gode omgivelser
  4. Digital arbejdsro
  5. Meningsfuld opgave
  6. Tid
  7. Motivation

Syv trin til fordybelse

Fordybelsespyramiden bygger blandt andet på erfaringer fra konkrete eksperimenter med fordybelse i Velliv, som var en del af finanssektorens fælles trivsels-laboratorium ”Future Work Lab”. Den er også blevet testet i både Spar Nord og LB Forsikring med gode resultater.

Både små teams, større afdelinger eller en hel virksomhed kan benytte sig af pyramiden, der består af syv trin, som på forskellige måde bidrager til at skabe fordybelse. Jo højere op i pyramiden, man kommer, jo bedre og mere langtidsholdbar fordybelse får man. Men hvert trin kan også fungere alene.

Hvert af de syv trin i pyramiden indeholder et redskab som en eksempelvis en refleksionsøvelse eller en mødeagenda med tilhørende materialer, der er lige til at bruge.
Og det kan være en god idé at gøre en indsats for at blive bedre til at fordybe sig, forklarer Pia Hauge.

”Fordybelse er en måde at hjælpe arbejdslivet til at blive mindre stressfyldt og til at løse arbejdsopgaverne bedre,” siger hun.

Mental sundhed og trivsel

Hvordan skaber vi mental sundhed og god trivsel, når arbejdslivet er under konstant forandring? Og hvilke læringer og initiativer skal vi gøre brug af for at sikre både fællesskab og fleksibilitet? Få viden og inspiration her.