Prøv jer frem med ChatGPT

Afgående topchef i Jyske Bank er klar i sin anbefaling til de ansatte før sin afgang. ”Vi vil omfavne AI,” lyder budskabet.

9. okt. 2023

Artiklen er skrevet, inden Jyske Bank meldte ud, at Anders Dam stopper med udgangen af oktober.

"Prøv nu at downloade ChatGPT og træn lidt med den."

Topchef i Jyske Bank, Anders Dam, trak mandag overskrifter med meldingen om sin afgang. Men forinden havde han en klokkeklar anbefaling med til bankens ansatte, da Finansforbundet Jyske Bank Kreds for nylig holdt seminar for tillidsvalgte i Kolding.

"Vi vil omfavne AI. Vi tror på, at det kan blive en hjælp for os," konstaterede Anders Dam.

Betyder det, at der bliver behov for massiv efteruddannelse?

"I det omfang, det griber ind i arbejdsfunktioner, kan der blive behov for det."

(Artiklen fortsætter efter boksen)
Anders Dam bliver til november afløst af Lars Stensgaard Mørch som ordførende direktør i Jyske Bank.
”Vi vil omfavne AI. Vi tror på, at det kan blive en hjælp for os.”
- Anders Dam, afgående topchef i Jyske Bank

Opfordringen til at forsøge sig med ChatGPT var bredt rettet til de tillidsvalgte, som generelt blev opfordret til at dele budskaberne fra ledelsen med deres kolleger:

"Se, hvad ChatGPT egentlig kan. Så forsvinder angsten for den slags lynhurtigt. Man finder ud af, at den har masser af fejl – men også masser af muligheder for at shortcutte processer. Der bliver en række kontrolopgaver, der stadig skal udføres af almindelige mennesker ved siden af," sagde Anders Dam, der 1. november bliver afløst af Lars Stensgaard Mørch.

Sparer 20 minutter på kundemøder

Opfordringen kommer, selv om Jyske Bank, Nordea og Danske Bank tidligere har fortalt Nyhedsbrevet Finans, at de har implementeret forskellige indgreb eller restriktioner, der skal mindske risikoen for, at ChatGPT og lignende AI-værktøjer bruges på en  forkert måde.

LÆS OGSÅ: Danske banker slår bremsen i for brugen af ChatGPT

I Norge er Sparebank 1 SR-Bank som et af de første pengeinstitutter i Norden gået videre. Det fremgik forleden af en artikel i FinansWatch.

Resultaterne har indtil videre været opløftende, fortalte innovationschef Ramtin Matin på konferencen Nordic Fintech Week.

Privatrådgiverne står til at spare 20 minutter på at dokumentere kundemøder, viser en test, og i erhvervsområdet har tidsbesparelsen været 10 minutter, fordi ChatGPT kan håndtere den data, som kunderne indrapporterer.

"Den største gevinst er entusiasmen i banken. Det har været en drivkraft i forhold til at innovere," fortalte Ramtin Matin.

Sparer 20 minutter

Privatrådgivere står til at spare 20 minutter på at dokumentere kundemøder med ChatGPT, viser en test i en norsk bank, og i erhvervsområdet har tidsbesparelsen været 10 minutter.