Overenskomstforhand­linger i finanssektoren starter i dag

Finansforbundet og Finanssektorens Arbejdsgiverforening (FA) tager i dag hul på forhandlingerne om en ny overenskomst for ansatte i landets penge- og realkreditinstitutter, it-finansvirksomheder og for assurandører.

18. jan. 2023

Onsdag d. 18. januar mødes Finanssektorens Arbejdsgiverforening (FA) og Finansforbundet til den første runde realitetsforhandlinger om en ny overenskomst på finansområdet.

”Det er historisk svære og vanskelige forhandlinger, vi kigger ind i. Løn bliver utvivlsomt det altoverskyggende emne, men jeg forventer, at også kompetenceudvikling, fleksibilitet og trivsel bliver helt centrale elementer i forhandlingerne,” siger Nicole Offendal, adm. direktør i Finanssektorens Arbejdsgiverforening (FA).

Overenskomsterne mellem FA og Finansforbundet omfatter ca. 120 virksomheder og mere end 41.000 ansatte, hvoraf hovedparten er ansat i landets penge- og realkreditinstitutter, mens andre er ansat i it-finansvirksomheder og som assurandører.

”Vi tager fat på meget svære forhandlinger i en kompleks tid. Virksomhederne leverer gode resultater over stort set hele linjen, og vi har en inflation, som udhuler købekraften. Det kalder trods slørede økonomiske udsigter på et ansvarligt resultat, som selvfølgelig også indeholder en fornuftig kompensation på lønnen. Vi kommer til at arbejde hårdt for at nå frem til en løsning, men jeg både håber og tror også, at det kan lade sig gøre omkring forhandlingsbordet”, siger Kent Petersen, formand for Finansforbundet.

Forhandlingsmødet onsdag er det første i rækken af aftalte forhandlingsrunder.

Den nuværende overenskomst mellem FA og Finansforbundet udløber 31. marts. Efter planen skal en ny overenskomst derfor træde i kraft den 1. april i år.

Kristian Lind

Politisk kommunikationsansvarlig