Oksana flygtede fra Ukraine: Nu vil hun blive og arbejde i Danmark

Oksana Honcharuk flygtede fra Ukraine, da krigen brød ud. Nu har hun skabt sig et liv i Danmark og kan bruge sin finansielle erfaring på jobbet, som hun fik efter en artikel på Finansforbundets hjemmeside.

27. feb. 2023
Dansk / English
Oksana Honcharuk kom til Danmark fra Ukraine, da krigen brød ud. Foto: Freja Thorbech

”Jeg er virkelig glad for at være her, og jeg føler mig virkelig heldig, at jeg har fået dette job.”
Sådan lyder det fra ukrainske Oksana Honcharuk, der arbejder som økonomiassistent i Chanel Scandinavia i Danmark.

Da bomberne begyndte at falde over Ukraine i februar sidste år, besluttede den 45-årige ukrainer sig for at flygte fra sit hjemland. Hun forlod sine forældre og jobbet som finansdirektør i en ukrainsk virksomhed og tog til Danmark.

Med sig havde hun en kandidatgrad i regnskab og over 15 års erfaring som blandt andet finansdirektør og regnskabschef i forskellige virksomheder i Ukraine.

"Det er ikke svært for mig at tale med folk, så jeg har ikke følt mig alene."
- Oksana Honcharuk, økonomiassistent

Artikel endte med jobsamtale

Efter et halvt år i Danmark tog hun sammen med Finansforbundet og Djøf initiativ til at invitere en række ukrainske kvinder med finansiel baggrund til et informationsmøde, der blandt andet skulle give dem et bedre indblik i det danske arbejdsmarked og en idé om, hvordan rekruttering foregår i en dansk kontekst.

For Oksana Honcharuk selv endte omtalen af mødet og af hende i en artikel på Finansforbundets hjemmeside med at sikre hende en jobsamtale hos Chanel, der havde læst med.

LÆS OGSÅ: Fra økonom til opvasker

”Det var virkelig uventet, da de skrev og tilbød mig en jobsamtale. Den gik godt, og så fik jeg heldigvis jobbet,” siger hun.

Og det at arbejde i Danmark er ikke meget anderledes end at arbejde i Ukraine.

”Der er nogle anderledes systemer, men folk er jo de samme. Og jeg er rigtig glad for mine kolleger her i Chanel, der jo er en meget international virksomhed” siger hun.

Taler dagligt med forældre i Ukraine

Det er nu et år siden, at hun hev sit liv op med rode og flyttede til Danmark.

”Tiden er fløjet så hurtigt,” siger hun og fortæller, at hun gerne vil blive i landet. Lige nu har hun opholdstilladelse indtil 2024, men hun går til danskundervisning og håber på at få permanent ophold. Hun har efterhånden også fået et stort netværk i Danmark.

”Jeg har både danske og ukrainske venner her. Det er ikke svært for mig at tale med folk, så jeg har ikke følt mig alene,” fortæller Oksana Honcharuk.

Hun taler næsten dagligt med sine forældre, der bor i en lille landsby uden for Kyiv.

”Det er heldigvis i et område, hvor der ikke er kampe,” siger hun og fortæller, at forældrene, da krigen brød ud, besluttede at blive i hjemlandet.

”De var ikke klar til at ændre deres liv så markant. De har deres liv i Ukraine, og jeg accepterer deres beslutning,” siger Oksana Honcharuk

Hun er generelt imponeret over de mennesker, der er blevet i Ukraine, mens krigen raser.

”Selv i denne forfærdelige situation forsøger de at leve deres liv på den bedst mulige måde.”