OK-forhandlinger i finanssektoren er brudt sammen

Parterne har forladt OK23-forhandlingerne i finanssektoren, og Finansforbundet har lagt første konfliktvarsel. Forhandlingerne fortsætter i regi af Forligsinstitutionen.

9. feb. 2023

’Vi er gået konstruktivt ind til forhandlingerne for at levere et fornuftigt og ansvarligt resultat ved forhandlingsbordet, for det har både medarbejdere, sektor og samfund brug for. Den vilje har ikke været til stede hos arbejdsgiverne, og derfor har vi været nødt til at lægge første konfliktvarsel. Nu må vi så se, hvordan forhandlingerne kan fortsætte’, siger Kent Petersen, formand for Finansforbundet.

Da de planlagte centrale partsforhandlinger altså foreløbig er endt uden resultat, fortsætter forhandlingerne nu sandsynligvis i Forligsinstitutionen. Den videre proces er endnu ikke tidsfastsat.

’Vi forhandler på et komplekst bagtæppe sammen med resten af det private arbejdsmarked, som vi er helt bevidste om, men vi er selvfølgelig også gået til forhandlingerne med en forventning om, at medarbejderne skulle kompenseres rimeligt for en tårnhøj inflation og i øvrigt fremragende resultater i sektoren. Det har vi simpelthen ikke set vilje til fra arbejdsgiverne på nuværende tidspunkt, og derfor må vi nu lade forhandlingerne fortsætte via Forligsinstitutionen’ siger Kent Petersen, formand for Finansforbundet.

Hvad sker der nu?

Forligsinstitutionen, sammenbrud og konfliktvarsel. Bliv klogere på, hvad der sker i den videre proces i finanssektorens overenskomstforhandlinger fremover.

Kristian Lind

Politisk kommunikationsansvarlig