Nu kan du forsikre dig mod online svindel

Tryg lancerer nu en ny forsikring, der blandt andet dækker økonomiske tab ved phishing-angreb og køb på nettet. Forsikringen er den første af sin slags i Danmark og tilbydes i første omgang kun til Finansforbundets medlemmer.

13. nov. 2023

Hvis dit dankort bliver misbrugt på nettet, eller du bliver snydt i en online handel, er der fremover hjælp at hente hos Tryg.

Forsikringsselskabet lancerer nemlig som det første herhjemme en privat cyberforsikring, der giver mulighed for at forsikre sig mod bl.a. misbrug af betalingskort og svindel i forbindelse med online handel.

”Det kan ofte føre til betydelige økonomiske tab, hvis man er offer for cyberkriminalitet, ligesom det kan føre til psykiske mén at være ude for det overgreb, som et cyberangreb ofte opleves som,” siger Jytte Vadmand Adelmark, direktør for Cyber i Tryg.

Derfor inkluderer den nye forsikring også rådgivning ved online chikane og krænkelser samt juridisk og psykologisk bistand ved cyberangreb.

(Artiklen fortsætter efter boksen)
"Det er tydeligt, at der er et behov blandt danskerne for at sikre sig mod cyberkriminalitet."
- Jytte Vadmand Adelmark, direktør for Cyber i Tryg

Et behov blandt danskerne

Tryg har i flere år givet virksomheder muligheder for at tegne en cyberforsikring, men nu skal private også have muligheden.

”Det er tydeligt, at der er et behov blandt danskerne for at sikre sig mod cyberkriminalitet. Danskerne er nemlig blandt de befolkninger i Europa, hvor flest bruger internettet. Men samtidig er det kun hver femte dansker, som mener at have en høj grad af viden om sikkerhed på nettet,” siger Jytte Vadmand Adelmark.

Alene i 2022 blev 77.000 danskere ifølge Det Kriminalpræventive Råd udsat for betalingskortmisbrug, og 72.000 blev snydt, da de handlede på nettet.

I første omgang er det kun Finansforbundets godt 56.000 medlemmer, der får adgang til det nye cyberprodukt, som efter planen på sigt skal tilbydes til alle Trygs privatkunder.