It-ansatte trives dårligst på jobbet

Der er stor forskel på, hvordan de enkelte medlemsgrupper i Finansforbundet trives. Blandt it-medarbejderne er det ikke engang hver tredje, der trives på jobbet. Erik Børsting, tillidsmand i Finansforbundet i Nordea, har et bud på hvorfor.

26. jan. 2023

”Hvor mange indiske medarbejdere kan man få for en enkelt Erik?”

Det er Erik Børsting, it-medarbejder og fællestillidsrepræsentant i Nordea, der stiller spørgsmålet. For ham er svaret en helt afgørende brik, når man skal finde svaret på, at det er så som så med it-medarbejdernes trivsel.

At det er tilfældet, kan man aflæse af Finansforbundets trivselsundersøgelse, som mere end 11.000 medlemmer besvarede i oktober. Her fremgår det, at kun 28 procent af de it-ansatte i høj grad trives med deres arbejde, mens tallet er 37 procent for alle medlemmer.

”Når man gennem mange år har oplevet, at it-arbejde er blevet flyttet til blandt andet Indien, hvor arbejdskraften er meget billigere, er det med til at påvirke trivslen. Det er en trussel, der hænger over hovedet på os, at flere job kan blive sendt samme vej,” vurderer Erik Børsting.

Arbejder meget hjemme

It-medarbejderne adskiller sig også ved, at så mange som ni ud af ti arbejder hjemme eller på distancen, viser den store undersøgelse på tværs af virksomhederne, og det påvirker også trivslen, mener fællestillidsrepræsentanten.

”Hjemmearbejde er kun en god ting til en vis grænse. Derefter går det ud over din medarbejderånd, du føler dig ikke på samme måde forbundet med din arbejdsplads.”

Selv tilstræber Erik Børsting og hans kolleger at møde ind samlet på arbejde to dage om ugen for at styrke deres sociale sammenhold.

”Jeg arbejder tit sammen med mennesker, der sidder andre steder i verden, men det er sværere at opbygge en relation med dem, du aldrig møder fysisk. Derfor er det vigtigt at komme ind og se de kolleger, du deler kontor med.”

Erik Børsting fællestillidsrepræsentant og it-medarbejder i Nordea
”Hjemmearbejde er kun en god ting til en vis grænse".
- Erik Børsting, fællestillidsrepræsentant og it-medarbejder, Nordea.

Selvstændig og udsat

Mange it-medlemmer har jobløn og selvstændig arbejdstilrettelæggelse, og det er med til at trække trivslen den forkerte vej, viser undersøgelsen.

Denne gruppe har en mere negativ oplevelse af deres arbejdsforhold, især forbinder de ikke i så høj grad jobbet med stolthed og værdier, fællesskab og relationer. Kun i forhold til work-life balance slår de mere positivt ud end de it-ansatte, der ikke selv tilrettelægger deres arbejde.

”Det er både godt og skidt at tilrettelægge arbejdet selv. Hvis man ikke har en ligeværdig dialog med sin leder, kan det desværre betyde, at nogen arbejder alt for meget”, siger Erik Børsting.

Han har så sent som dagen før interviewet talt forebyggende med en kollega om ikke at presse sig selv for voldsomt:

”Jeg har lagt mærke til at vedkommende arbejdede virkelig meget og hele tiden var på systemet, både før og efter jeg loggede mig på. Jeg holder lidt øje med den slags for at hjælpe kollegerne, før det går galt og læsset vælter”.

Mindre end hver tredje trives godt

Finansforbundets trivselsundersøgelse, som mere end 11.000 medlemmer besvarede i oktober viser, at kun 28 procent af de it-ansatte i høj grad trives med deres arbejde, mens tallet er 37 procent for alle medlemmer.

Mental sundhed og trivsel

Hvordan skaber vi mental sundhed og god trivsel, når arbejdslivet er under konstant forandring? Og hvilke læringer og initiativer skal vi gøre brug af for at sikre både fællesskab og fleksibilitet? Få viden og inspiration her.