Finanslov: Fornuftigt fokus på seniorer på arbejdsmarkedet

Den nye finanslov afsætter bl.a. midler til et videnscenter for fastholdelse af seniorer på arbejdsmarkedet. Det er fornuftigt, men det grundlæggende problem kræver en kulturændring, mener Finansforbundet.

24. apr. 2023

I mandagens brede finanslovsaftale indgår 42 mio. kr. over de næste fire år til et nyt videnscenter, der skal bidrage til, at seniorer bedre fastholdes på arbejdsmarkedet.

’Det meget positivt at indsatsen for at udnytte de ressourcer, der ligger hos erfarne medarbejdere, nu styrkes. Det er brug for mere fokus på og viden om, hvordan vi skaber et arbejdsliv, der bedre giver mening for den enkelte og for de virksomheder, der faktisk i dag går glip af værdifuld arbejdskraft. Videnscenteret er et godt skridt på vejen, og vi glæder os til at se og spille ind til den konkrete udformning', siger Kent Petersen, formand for Finansforbundet.

Aftalepartierne i finansloven vil senere drøfte den konkrete udmøntning, men har altså afsat 2,0 mio. kr. i 2023, 10,0 mio. kr. i 2024 og 15,0 mio. kr. årligt i 2025-2026 til videnscenteret.

Vi har arbejdet målrettet med området længe, og det handler i vid udstrækning om at skubbe på en kulturændring, hvor virksomhederne i højre grad får øjnene op for, hvad erfarne medarbejdere faktisk kan bidrage med.
- Kent Petersen, formand for Finansforbundet

Kristian Lind