Er stress stadig tabu, hvis du ikke er politiker eller topchef?

På trods af, at trivselsmålinger viser, at stress er et meget udbredt problem, er det stadig tabubelagt i finanssektoren. Det oplever sagsbehandler Charlotte Hansen fra Finansforbundet i Nordea.

21. aug. 2023
Dansk / English

”Min nye chef ved ikke, at jeg har haft stress. Han skal heller ikke vide det.”

Det er en af de reaktioner, Charlotte Hansen støder på blandt medlemmerne, når hun taler med tidligere stressramte om at stå frem og dele deres historie for at sætte fokus på en massiv udfordring i finanssektoren.

Finansforbundets seneste trivselsundersøgelse fra oktober viste således, at næsten hvert fjerde medlem er i risiko for at udvikle helbredstruende stress. Alligevel er det tilsyneladende fortsat tabubelagt at fortælle om at være eller have været stressramt.

”Man ser ellers stadig flere kendte stå frem og fortælle om stressforløb. Blandt andre har mange folketingspolitikere fortalt deres historie. I Finansforbundet har vores formand, Kent Pedersen, jo også talt åbent om at opleve stress,” siger Charlotte Hansen.

(Artiklen fortsætter efter boksen)

Der er fortsat en flovhed over ikke at kunne magte jobbet, siger sagsbehandler Charlotte Hansen fra Finansforbundet i Nordea. Foto: Privat

Hvad vil lederen sige?

Tilsyneladende er det dog sværere at dele sin historie om stress og om, hvordan man kom videre, hvis man har en mindre synlig position, konstaterer Charlotte Hansen.

Som sagsbehandler i Finansforbundet i Nordea har hun gennem tiden bistået mange stressramte og set, at mange venter for længe, før de smider håndklædet i ringen:

”Der er fortsat en flovhed over ikke at kunne magte jobbet, mange bebrejder sig selv. Og på den anden side af en stresssygemelding kan der eksempelvis være bekymring for, hvad vil deres nye leder sige - vil man blive opfattet som svag og sårbar, vil man få frataget spændende opgaver, vil kollegerne vise forståelse?”

Svært at vende tilbage

Selv om Nordea har trinvise optrapningsplaner for dem, der har været syge med stress, kan det være meget udfordrende at vende tilbage til arbejdshverdagen.

”Der er meget individuelt, hvor meget optrapning, der er brug for - og om det skal være det samme arbejde som før stressnedbrud, om det skal justeres eller være et helt andet job,” siger Charlotte Hansen og fortæller, at der er mange succeshistorier.

”Nordea ved godt, at det ikke er noget, der er overstået på 14 dage. Der bliver taget godt hånd om stressramte.”

”Der er fortsat en flovhed over ikke at kunne magte jobbet, mange bebrejder sig selv."
- Charlotte Hansen, sagsbehandler i Finansforbundet i Nordea

Selv en succeshistorie

Charlotte Hansen er selv en af succeshistorierne. Hun var stressramt for efterhånden 11 år siden, da arbejdsopgaver og syge forældre tilsammen dannede en mur, hun ikke kunne forcere. Andre kunne se det, men hun lyttede hverken til dem eller sin krop.

”Jeg var vant til at tale med medlemmer, der var rigtigt syge af stress og troede ikke, det var det, der havde ramt mig. Det var meget svært for mig at indse, og jeg var bange for, hvor syg jeg ville blive, hvis jeg gav slip. Først da jeg en morgen ikke kunne åbne øjnene på grund af stress, forstod jeg det.”

Selv om Charlotte Hansen i dag ved, at hun burde have været sygemeldt mere end tre måneder, lykkedes det hende gradvist at komme godt tilbage. Hun havde et langt optrapningsforløb, en meget forstående leder og gode kolleger:

”Jeg kom tilbage til det samme job, men vi blev flere om at dele opgaverne. Tidligere sad jeg med for mange opgaver alene. Jeg forhandler stadig overenskomst - og lykkes lige så godt med det som tidligere.”

I tilgift har sagsbehandleren, som hun siger, lært at sige ja og nej:

”Jeg ved også, at hvis det prikker i mine øjne, skal jeg passe på. Jeg har fået en anden selvindsigt.”

Se listen: Ligger dit job i det røde stressfelt?

23 %

føler sig stressede

Næsten hver fjerde af de 11.000 medlemmer af Finansforbundet, der i oktober deltog i trivselsundersøgelse, følte sig ofte eller hele tiden stressede.

Hver 4. kvinde

- og hver 5. mand

i trivselsundersøgelsen er stressede.

Dobbelt op

Unge er mest stressede

26 procent af medlemmerne under 40 år er stressede, sammenlignet med 12 procent af de +65 årige.