Kold og mørk vinter nærmer sig – også på jobbet

Mange arbejdspladser i finanssektoren skruer ned for lys og varme. Det er naturligt, at vi i sektoren som virksomheder og medarbejdere også er med til at løfte det samfundsansvar, der ligger i at spare, mener Finansforbundets formand.

26. sep. 2022
Dansk / English

Det bliver en både koldere og mørkere vinter end normalt også i finanssektoren. Bankerne skruer ned for varme og el for at imødegå energikrisen.

Det viser en rundringning foretaget af FinansWatch.

Læs hele artiklen her (bag lås)

Temperaturen forventes de fleste steder at komme ned på 19-20 grader, lyder det fra virksomhederne.

Neddroslingen af elforbruget handler om udendørs lysskilte, ventilation og julebelysning og øget brug af LED-lys og sensorstyring. Kaffemaskiner og køleskabe bliver også slukket nogle steder, viser rundringningen.

Formand for Finansforbundet Kent Petersen opfordrer til at se på det store perspektiv.

’Vi står jo i en helt ekstraordinær situation med den energikrise, der desværre er en realitet. Det kommer vi til at mærke alle sammen, og det er naturligt, at vi i sektoren som virksomheder og medarbejdere også er med til at løfte det samfundsansvar, der ligger i at spare så meget som muligt på energien over vinteren,” siger Kent Petersen.

Det ser ud til at blive en vinter uden lys, der bare brænder. Sensorstyring er blevet populært.

"Vi er nødt til at se det her i det store perspektiv, og det er altså sund fornuft at spare på energiforbruget på de områder, der ikke er nødvendige."
- Kent Petersen, formand for Finansforbundet