Virksomhedskurser i vækst

Kurser i digital kommunikation og online møder topper listen over de ansøgte kurser fra Finanskompetencepuljen.

5. okt. 2021

Flere finansansatte bliver klogere sammen med kollegerne.

Det er i hvert fald det billede, som tegner sig i statistikken over ansøgningerne til kurser i Finanskompetencepuljen i 2020 og 2021.

Tallene fra første halvår af 2020 og 2021 viser et mindre dyk på 14 procent i antallet af individuelle ansøgninger og en vækst på 53 procent i antallet af medarbejdere på virksomhedskurser.

I første halvår 2020 godkendte Finanskompetencepuljen 19 ansøgninger til virksomhedskurser for i alt 832 medarbejdere. I første halvår 2021 godkendte puljen 35 ansøgninger til virksomhedskurser for i alt 1.270 medarbejdere. For de individuelle ansøgninger var antallet 1.777 i første halvår 2020 og 1.528 i 2021.

Finanskompetencepuljen blev etableret som et led i overenskomstforhandlingerne mellem Finansforbundet og Finanssektorens Arbejdsgiverforening i 2014 og yder støtte til en lang række enkeltfag og kurser, der er relevante for den finansielle sektor.

Digital kommunikation hitter

I 1. halvår af 2020 var virksomhedskurset ’Digital kommunikation og online møder 1’ det mest ansøgte virksomhedskursus. I den tilsvarende periode for i år toppede efterfølgeren ’Digital og kommunikation og online møder 2’ som det mest ansøgte virksomhedskursus.

Titlerne på de tre mest ansøgte kurser blandt de individuelle ansøgninger i første halvår 2020 var ’SAFe Product Owner/Product Manager’, ‘SAFe Scrum Master’ og ’Prince 2 Foundation’.

I 1. halvår 2021 toppede ’Digital kommunikation og online møder 2’, ’SAFe Product Owner/Product Manager’ og ‘Fra Privat til Erhverv 1’.

Kursusudbuddet i Finanskompetencepuljen udvikles løbende, så nogle kurser udgår og nye tilbud kommer til.

Finanskompetencepuljen

Alle, der er ansat i en virksomhed omfattet af overenskomst mellem Finansforbundet og FA, kan bruge Finanskompetencepuljen.

Finanskompetencepuljen dækker omkostninger til selve kurset samt materialer som fx bøger.

Læs mere på puljens hjemmeside.