Nordea outsourcer cirka 100 færre stillinger end varslet

I alt 267 Nordea-medarbejdere har i løbet af de seneste dage fået at vide, at deres job flyttes. Sådan lyder resultatet af de forhandlinger, der har stået på siden midten af januar, om den konkrete udmøntning af Nordeas planer om at outsource it-stillinger.

26. feb. 2021

I første omgang lød varslet fra banken, at i alt 368 stillinger i bankens ’Core tech’ ville blive flyttet fra de nordiske lande og Polen til Indien. Det antal er det altså lykkedes de lokale fagforeninger at forhandle ned med lidt mere end 100 stillinger. Ud af de 267 på koncernniveau er 125 placeret i Danmark.

”Det er grundlæggende dybt problematisk, at nordiske kolleger på rimelige overenskomster må se deres job flytte til et lavtlønsland på den her måde og på et så forretningskritisk og centralt område som it. Det er et ræs mod bunden i forhold til arbejdsvilkårene i finanssektoren, vi ser her, og det har hverken Nordea eller det danske samfund brug for”, siger Kent Petersen, formand for Finansforbundet.

”Når beslutningen er som den er fra ledelsen side, er vi glade for at det er lykkes at reducere antallet af fyringer og berørte medarbejdere. Vi er dog ikke lykkedes med at overbevise Nordea om de mange risici, som vi og vores it-kollegaer ser ved, at man på den her måde oursourcer dele af bankens kerne-it. Det havde vi selvfølgelig håbet på af hensyn til de mange, som denne beslutning påvirker’, siger Dorrit Brandt, formand for Finansforbundet i Nordea.

Finansforbundet Nordea og de øvrige nordiske fagforeninger involveret i forhandlingerne har flere gange bedt om at se bankens business cases og den fulde risikoanalyse i forbindelse med outsourcingen. Den information har Nordea ikke villet dele.

Kristian Lind

Politisk kommunikationsansvarlig