Vi skal ikke være bekymrede for forandringer

Finansforbundets landsmøde vedtog enstemmigt, at forbundet i de kommende år skal arbejde med fællesskabet, et arbejdsliv i konstant bevægelse, partnerskabsaftaler, og at man selv skal være den forandring, som man ønsker i verden. ”Vi skal ikke være bekymrede for forandringer”, siger forbundsformand Kent Petersen.

6. okt. 2020

”I Finansforbundet ser vi en verden, der forandrer sig, som præmis for vores virke og indsatser. Som en ambitiøs fagforening vil vi ikke nøjes med at følge forandringerne. Vi vil påvirke den verden, som vi lever og skal leve i”.

Sådan lyder indledningen til de politiske indsatsområder for perioden 2020-2023, som enstemmigt blev vedtaget på Finansforbundets digitale landsmøde onsdag 30. september.

”Der er tale om en relativt overskuelig tekst på fem sider, men det er et ambitiøst politisk dokument, som er udgangspunkt for, hvordan vi skal arbejde for at vores medlemmer lykkes bedst muligt med deres arbejdsliv”, siger Kent Petersen, der på landsmødet blev genvalgt som formand for Finansforbundet.

”Vi skal arbejde med det fællesskab, vi er forbundet af, ud fra en erkendelse  af, at forandring er en konstant, og at arbejdslivet hele tiden er i bevægelse. Men vi skal ikke være bekymrede for forandringer og for det nye. Med udgangspunkt i det enkelte menneske og vores fællesskab vil vi selv være fundamentet for den forandring, vi ønsker os”, forklarer han.

De politiske indsatsområder er delt ind i fire afsnit – De store udfordringer omkring os, Det kompetente menneske, Det rummelige og fleksible arbejdsliv samt Samarbejder og alliancer.
Hovedbestyrelsen beslutter 20. oktober hvilke politiske ansvarsområder (udvalg), der skal nedsættes – med repræsentanter fra kredsene – og som skal arbejde for, at målsætningerne indfries i de kommende år.

De politiske indsatsområder kan forekomme lidt abstrakte, men arbejdet i ansvarsområderne bliver så konkret som muligt.

”Hele spillet om arbejdslivet er noget, der fortsat vil fylde i vores arbejde. Trivsel, det rummelige arbejdsliv, hvordan vi er overfor hinanden, sexisme, og at man har ret til at være den person man er på arbejdspladsen”, siger Kent Petersen.

Et andet konkret eksempel er Finansforbundets samarbejde med andre organisationer inden for det finansielle område eller inden for fagbevægelsen.

”Der bliver en fortsat diskussion om, hvem vi skal samarbejde med, hvilket for mig at se vil være dem, der vil være med til at skabe resultater for vores medlemmer”, siger Kent Petersen.

Læs de politiske indsatsområder kan findes i fuld længde her.