Hjemmearbejde eliminerer den spontane sparring

Den snak, vi ikke vidste, vi havde brug for, og som vi gav plads, da den opstod på det fysiske møde, er en af de ting, der mistes ved hjemmearbejde og møder på distancen, siger Malene Friis Andersen, der er psykolog og arbejdslivsforsker på Det Nationale Forskningscenter for Arbejdsmiljø. Onsdag 13. januar deltager hun i Finansforbundets Nytårskur.

5. jan. 2021
Af Carsten Rasmussen
  • Carsten Jørgensen

Når mange medarbejdere og ledere bliver henvist til udelukkende at arbejde sammen gennem mailboks og digitale møderum, påvirker det både arbejdsfællesskabet og vores mentale sundhed, der jo kører op og ned.

”Lige nu er den kreative energi fra nye relationer mellem privat og arbejde samt en fælles indstilling om at ’rykke tættere sammen i bussen’ måske brugt op”, siger Malene Friis Andersen, der er psykolog og arbejdslivsforsker på Det Nationale Forskningscenter for Arbejdsmiljø, hvor de undersøger, hvordan ledere og medarbejderes mentale sundhed og opgaveløsning påvirkes under coronakrisen.

”Som med alle andre eksperimenter kan der være forskel på resultatet i laboratoriet og i den ”virkelige” verden: På at arbejde på distancen i en pandemisk krisetid og på den lange bane i fredstid”, siger Malene Friis Andersen og opfordrer til at træde blødt på bremsen, inden vi lægger alt ud til hjemmekontoret.

Onsdag 13. januar deltager hun i Finansforbundets Nytårskur som en del af et panel, der drøfter fremtidens arbejdsliv.
Forskerne fra NFA har fået mange positive tilkendegivelser fra folk, der har arbejdet hjemme i store dele af 2020. Men de har også talt med medarbejdere, som har følt sig ensomme, glemt og som savner fællesskabet og den spontane sparring. Når vi arbejder hjemmefra, har vi ikke samme mulighed for at give udtryk for og afkode frustrationer og holdninger gennem de små aflæselige koder ved kaffemaskinen og mødebordet, forklarer Malene Friis Andersen.

”Det er den slags, vi normalt bevidst og ubevidst kommunikerer gennem kropssproget, men når vi er adskilt, bliver vi nødt til at sige tingene direkte.”

”Vores studier viser, at man på distancen kan savne den spontane sparring. Altså den snak vi ikke vidste, vi havde brug for. Det der opstod på mødet, og som vi gav plads. Kan det digitale møde leve op til det – jeg ved det ikke”, tilføjer Malene Friis Andersen.

Jan Gintberg stiller skarpt på finansområdet

På Finansforbundets Nytårskur debatterer hun fremtidens arbejdsliv med postdoc Søren Skaarup fra IT-universitetet og fremtidsforsker Søren Steen Olsen fra Public Futures.
Du kan i artiklen her læse om, hvad de to vil tale om.
Læs artiklen ”Brobyggere kommer i høj kurs”

Udover panelet byder Finansforbundets Nytårskur på en nytårstale af Finansforbundets formand Kent Petersen, og sidst i programmet vil komikerne Jan Gintberg og Carsten Eskelund give finansområdet og Finansforbundets medlemmer et servicetjek, hvor de stiller tre skarpe spørgsmål: ”Hvor var vi, hvor er vi og hvor skal vi hen?”.

Den digitale nytårskur finder sted onsdag 13. januar kl. 16.30-19. Du kan læse mere om arrangementer og tilmelde dig her.
Finansforbundets nytårskur

Spørgsmål og svar

Her skal der stå en tekst