Hvad er en fagforening?

En fagforening arbejder for dine interesser i dit arbejdsliv og er med til at forhandle gode vilkår på arbejdspladsen, hvad enten du er i studie- eller fuldtidsjob. Bliv klogere på, hvad det betyder i praksis, og hvorfor det er vigtigt.

En fagforening arbejder for dine interesser i dit arbejdsliv, fx hjælp til jobsøgning, juridisk rådgivning og gode vilkår på arbejdspladsen. Det sker bl.a., fordi fagforeningen repræsenterer dig som arbejdstager og på dine vegne kan forhandle overenskomst med arbejdsgiverne. Det er overenskomsten, der bl.a. er med til at sikre rammerne om et godt arbejdsliv ved at fastsætte medarbejdernes rettigheder i forhold til fx ferie, overarbejde, løn, barsel mm.

Finansforbundet dækker det finansielle område

Finansforbundet er en branchespecifik fagforening for studerende og ansatte på finansområdet, og otte ud af ti finansansatte er medlem hos os. Den store opbakning gør, at vi kan forhandle overenskomster hjem med attraktive fælles vilkår, der gælder alle, der er omfattet af overenskomsten, både studie- og fuldtidsansatte.

Vi har gennem årene forhandlet en af Danmarks bedste overenskomster, der sikrer retten til bl.a. ekstra ferie, ekstra barnets sygedage, konkurrencedygtig løn – og siden forhandlingerne i 20xx også gratis tandforsikring. Hvis du bliver medlem, kan du selv få indflydelse på, hvad Finansforbundet skal forhandle om.

Hvad er forskellen på en fagforening og en a-kasse?

En fagforening arbejder for dine interesser i dit arbejdsliv og er med til at forhandle gode vilkår på arbejdspladsen, imens en a-kasse fungerer som en slags forsikring, der sikrer dig retten til at få udbetalt dagpenge, hvis du en dag bliver ledig, fx når du afslutter din uddannelse.

Husk, at du skal melde dig ind i a-kassen mindst et år før, du afslutter din uddannelse, hvis du vil sikre dig retten til dagpenge, når du er færdiguddannet. Venter du med at melde dig ind, til du er færdiguddannet, får du en måneds karantæne og mister derved en måneds dagpenge på op til 15.868 kr. (2022-sats).

Finansforbundet har sin egen a-kasse, nemlig Finansforbundets a-kasse – en del af FTFa. Som studerende under 30 år kan du blive gratis medlem. Er du over 30 år, gælder der særlige regler.

Finansforbundets a-kasse – en del af FTFa

Gratis a-kasse

Bliver du medlem af en a-kasse senest et år før, du afslutter din uddannelse, kan du få udbetalt dagpenge, hvis du bliver ledig, fx når du afslutter studiet. Som studerende under 30 år kan du blive gratis medlem af Finansforbundets a-kasse – en del af FTFa. Er du over 30 år, gælder der særlige regler.

Læs mere om a-kasse
Studieforsikring Hos Tryg