Forberedelse er guld værd

Der er altid højt til loftet i Finansforbundet Kreds Øst, men for en så differentieret forsamling som os, er det virkelig guld værd på forhånd at gennemgå dagsorden og temaer for landsmødet i fællesskab, skriver Frank A. Olsen, der er formand for Finansforbundet i Nets.

5. okt. 2021

Torsdag d. 23. september mødtes det meste af Finansforbundet Kreds Øst’s landsmødedelegation til et forberedende møde i DGI-byen. Det er altid en fordel at være godt forberedt til et landsmøde, og for en så differentieret forsamling som os, er det virkelig guld værd på forhånd at gennemgå dagsorden og temaer for landsmødet i fællesskab. Der er altid højt til loftet i Kreds Øst,og på selve landsmødet har man frie tøjler til at stemme, som man selv synes. Men det øger selvfølgelig kredsens indflydelsesmuligheder, hvis vi kan komme med nogenlunde afstemt fælles holdninger og retninger på temaerne.

Fra debat til indflydelse

Der var stor og engageret debatlyst i de tre grupper, der behandlede nogle ret store spørgsmål inden for temaerne, ”Dataetik”, ”Det Fleksible Arbejde” og ”Fremtidens Velfærd”. Debatterne startede måske lidt tøvende, da man som individuel tillidsrepræsentant/delegeret måske lige tænker: ”Skal lille jeg virkelig tage stilling til så omfattende samfundsspørgsmål? Jeg har vel alligevel ikke den store indflydelse på det?” Svarene er naturligvis. ”Ja det skal jeg”, og ”Jo, det har jeg!”

Ude fra hverdagen i vores respektive små og mellemstore virksomheder ved vi jo, hvad der er godt, og hvad der nytter for fores medlemmer, og når vi danner fælles holdninger i kredsen (Som i øvrigt er Finansforbundets største kreds) så går vi til Landsmødet og påvirker de øvrige kredse til at gå i samme retning. Og med Finansforbundets 55.000 medlemmer i ryggen forstår vores formandskab at øve mest muligt indflydelse på den øvrige fagbevægelse og på politikkerne såvel nationalt som internationalt.

Så debatterne gik lystigt og i ”Fremtidens Velfærd”, som jeg selv deltog i, nåede vi virkelig godt omkring lige fra de unges uddannelsesmuligheder og indgang til arbejdsmarkedet til et værdigt seniorliv og fastholdelse på eller udgang fra arbejdsmarkedet. Store temaer kræver lang debattid, og det var der selvfølgelig ikke nok af, men det lykkedes dog at finde nogle fælles punkter for kredsen, som vi ville tage med til de store debatter på Landsmødet. Jeg tror godt, jeg kan hævde, at den samlede proces i den sidste ende giver et indtryk af, at man faktisk godt kan påvirke tingene.

Formanden i ”den varme stol”

Eftermiddagen bød på besøg af og debat med Finansforbundets formand Kent Petersen. Han var rigtig i hopla og med ham siddende i ”den varme stol” med opsmøgede ærmer, fik vi debatteret flere aktuelle emner. Ikke mindst det store spørgsmål om et tilhørsforhold og på sigt en mulig indmeldelse i Fagbevægelsens Hovedorganisation (FH) kom på tale.
Det er virkelig et emne, der deler vandene og tænder for følelserne i vores politisk neutrale fagforening. Nogle ser bogstaveligt talt ”rødt”, når de hører om FH. Selv om formanden forklarede, at FH som hovedorganisation ikke betaler en krone til nogen partier, og selv om vejen til ønsket indflydelse på nutidens arbejdsmarkedsforhold helt klart går gennem FH, så skal der helt sikkert en større og mere gennemgående diskussion for og i mod i Finansforbundet, før der kan komme en fælles holdning til lige netop det spørgsmål.

Således godt rustede og sammenrystede var delegationen efter en hel dags forrygende debatter klar til at drage til Ålborg, hvor det Ekstraordinære landsmøde skulle løbe af stablen.

Læs også artiklen ”Finansforbundet tager hul på svære debatter”