Onboarding, kampvalg og mere debat

Næsten 300 medlemmer var fysisk mødt op til Finansforbundet i Nordeas generalforsamling 24. marts. Her fortæller tre af dem om deres oplevelse

30. mar. 2023

Godt at onboarding bliver kigget efter

Mads Kristensen, bankrådgiver under uddannelse i Nordea Køge, deltog for første gang i generalforsamlingen, sammen med fire af sine kolleger fra filialen:

”Jeg havde ingen forestillinger om, hvordan generalforsamlingen ville være, for jeg har aldrig været til en før. Men det er meget interessant at høre mere om, hvad Finansforbundet i Nordea har at sige, og hvad der er i fokus.”

”Det er godt, at onboarding er et af de emner, man vil se nærmere på og arbejder for at forbedre. Der blev nævnt nogle markante tal i beretningen på, hvor langsomt det kan gå at komme rigtig på plads som nyansat. Heldigvis har jeg ikke oplevet det i den grad, men det giver et dårligt første indtryk, når det ikke fungerer”.

”Her i aften virker det hele meget professionelt. Det er ikke usandsynligt, jeg kommer igen næste år. Jeg forestiller mig, at jeg skal være mange år i Nordea, så det er godt at holde sig informeret om, hvad der sker - og hvad man planlægger at arbejde for”.

Kampvalg er en gyser

Tine Bull, der sidder i Hermes Hus og arbejder med lån og sikkerhed i forhold til erhvervskunder, har deltaget fem-seks gange tidligere og har lige taget eksamen som tillidsrepræsentant:

”Denne gang har jeg især været meget spændt på kampvalget – også fordi jeg på et tidspunkt har været leder for Natascha.” (Natascha Bødker Feodor Nielsen, der blev valgt som nyt kredsbestyrelsesmedlem, red.)

”Jeg kan ikke huske, hvornår der sidst har været kampvalg, så det er noget helt særligt. Der er meget på spil for dem, der stiller op. De har jo ikke sikkerhed i forhold til at få deres gamle job tilbage, hvis de ryger ud.”

”Derudover har jeg i beretningen hæftet mig ved, at man er kommet længere med at få Zalaris til at køre bedre. Som leder gennem tyve år har jeg kæmpet meget med det, så det er godt at høre.”

”Jeg er også glad for, at onboarding har kredsbestyrelsens opmærksomhed. Det tager alt for langt tid, som det er nu.”

Læs denne artikel om Tine Bulls overgang fra at være leder til tillidsrepræsentant i vores medlemsblad fra november 2021.

Kunne ønske mere debat

Dennis Kold, it-medarbejder, har deltaget næsten fast i generalforsamlinger i mere end ti år:

”Oprindeligt var det min kone, der fik mig til at interessere mig for generalforsamlingerne og tage med. Hun sad i bestyrelsen i mange år, så jeg fik meget indblik i deres arbejde. Det var ikke et arbejde, jeg kunne tænkte mig. De skal løbende genvælges og kæmpe for deres job. Det er barske betingelser.”

”Zalaris og det langsommelige arbejde med at få systemet til at virke er det, jeg vil pege på fra beretningen, som optager mig mest.”

”Generalforsamlingen er stort sat op, men jeg synes, den form, den har fået efterhånden, er blevet for useriøs. Man sidder og får en middag med vin under beretningerne. Når der derefter lægges op til debat, er der ikke rigtig nogen, der er i humør til at debattere, det bliver mere opfattet som en pause. Men det sociale fungerer, det er hyggeligt!”

Mere om generalforsamlingen

Vi har dækket Finansforbundet i Nordeas generalforsamling 24. marts 2023 gennem i alt 3 artikler. Her er de to andre: