Kollegerne er ivrige efter afklaring

Arbejdshverdagen er ved at vende tilbage efter coronaen, men hvordan bliver den? En af dem, der mærker utålmodighed efter at få det afklaret er Tine Rytter, områdefællestillidsrepræsentant i Nykredit.

”Kollegerne vil gerne have sort på hvidt, hvad de kan forvente sig af arbejdshverdagen efter sommerferien. Det er tydeligt, at der er en utålmodighed efter at få at vide, hvad der er i vente”.

Nykredit er blandt de virksomheder, der hjemsendte medarbejderne så konsekvent, som det var praktisk muligt under coronaen. Så for flertallet af de ansatte bliver det en omvæltning at komme tilbage til jobbet igen, konstaterer seniorprivatrådgiver Tine Rytter, områdefællestillidsrepræsentant i Nykredit, Odense.

”Der er ingen tvivl om, at vi kommer til at beskæftige os en del med det her fremadrettet. Mit bud er, at mange kommer til at arbejde tre dage på kontoret og to dage hjemme, men det er ikke en model, der kan bruges alle steder. Fx vil det nok være svært at få til at gå op, hvis man arbejder i et af vores mindre centre”.

Usikkerheden om, hvilken arbejdsstruktur, man vender tilbage til er uundgåelig lige nu, vurderer Tine Rytter, der har været tillidsrepræsentant i fire år og områdetillidsrepræsentant de seneste to år:

”Jeg synes, Nykredit har været rigtig gode til at holde os løbende informeret om, hvad der skal ske. Men lige nu er det ikke afklaret, hvad der skal ske til august, når alle igen forventes at kunne møde fysisk på arbejde”.

Det gælder hun sig selv til, hun arbejder stadig hjemme, og ser ligesom mange kolleger også fordele ved det:

”Mange giver udtryk for, at de har det godt med at arbejde hjemmefra, og der er virkelig blevet arbejdet igennem, der er ild i boligmarkedet og vi har kundetilgang. Jeg har også selv kunnet mærke, at de færre afbrydelser i arbejdet og større fleksibilitet har mange fordele. Kunderne oplever, at vi er mere tilgængelige, vi har også i højere grad kan lægge møder på skæve tidspunkter, fordi det passer alle bedre”.

De mange fordele til trods er Tine Rytter ikke i tvivl om, at der er opdæmmet et stort behov for at møde fysisk på arbejde og være sammen med kollegerne.

”Vi er jo sociale væsner, og man kan mærke savnet efter at ses hinanden rigtigt. Selv om onlinemøder kan dække en del af behovet er det jo ikke det samme, der er meget, man går glip af og ikke får delt. Man bliver lidt socialt udsultet af at arbejde så meget alene”.