De fleste synes, det er fedt at være del af en succes

Alle medarbejdere har kunnet mærke travlheden op til det historisk gode resultat, Ringkjøbing Landbobank i denne måned kunne offentliggøre, fortæller fællestillidsrepræsentant Gitte Vigsø. Men hun oplever, ledelsen er lydhør, når presset bliver for voldsomt.

25. aug. 2021
Af Birgitte Aabo
baa@finansforbundet.dk

Gavekort til alle medarbejdere, is på arbejde, en kæmpe fest i udsigt. Ringkjøbing Landbobank er god til at fejre sine successer på forskellig vis og har gennem årene haft anledning til at gøre det mange gange.

”I de 15 år, jeg har arbejdet her, at det kun gået fremad - bortset fra under finanskrisen, hvor det ikke gik frem nogen steder. Vi har ry for at være en duksebank”, konstaterer en ikke utilfreds Gitte Vigsø, fællestillidsrepræsentant og desuden næstformand i Finansforbundet Kreds Vest.

Pres på

Den seneste topkarakter fik banken, da Ringkjøbing Landbobank landede rekordregnskab i andet kvartal, drevet af kerneforretningen og overtagelse af velhaverbanken Banque Internationale Luxembourg (BIL). Samlet har det også skabt ekstra arbejdspres i banken.

”Alle har kunnet mærke, at vi har haft travlt det sidste år til halvandet. Med alt det, man også har haft travlt med i andre pengeinstitutter, fordi folk under corona har købt flere boliger, biler og både. Dertil kommer overtagelsen af BIL-bank før sommerferien, det har givet og vil give noget ekstra i den kommende tid hele vejen rundt. Det er jo ikke kun rådgiverne, der får travlt, når vi oplever vækst, det griber fat hele vejen rundt og sætter et vist pres”, konstaterer Gitte Vigsø, der sjældent oplever klager fra medarbejderne af den grund.

”De fleste synes, at det er fedt at være del af en succes. Men der er også altid nogen, der synes, noget ikke er, som det bør være, det er klart, og det tager vi alvorligt. Nogle synes, de har haft rigeligt travlt, men vi tillidsvalgte har en tæt dialog med HR og giver videre, at nu er de her funktioner pressede. Ofte er der opmærksomhed på det i forvejen, og i øjeblikket har vi stillinger opslået for at lette presset”.

Gitte Vigsø oplever, at der generelt er stor lydhørhed i ledelsen, når hun eller andre tillidsvalgte gør opmærksom på et problem, eller noget, der kan udvikle sig til et:

”Der er en fælles forståelse for, at kommunikation er vigtigt, når der er frustrationer og udfordringer”.

Stærkt sammenhold

Modsat de fleste andre banker, har landbobankens ansatte mødt ind på arbejde i stor stil under coronaen:

”Vi har mødt fysisk ind næsten hele tiden, og det betyder nok, at vi ikke har tabt noget i forhold til sammenhold kollegerne imellem. Lederne er også stadig tæt på medarbejdere”, siger Gitte Vigsø, der mener, at det gode fællesskab er en af forklaringerne bag bankens succes.

”Der er mange forskellige parametre, der spiller ind. Ledelse er dygtig, og har blandt andet været god til at finde og dyrke nichekunder, fx indenfor vedvarende energi og læger/tandlæger. Vi har også ry for korte kommandoveje, tingene bliver hurtigt besluttet. Banken vægter desuden kompetencer højt, og mine dygtige kolleger er selvfølgelig også en del af forklaringen på bankens succes. I vestjysk ånd knokler vi også, den enkelte kan se, at der kommer noget ud af det – og at indsatsen påskønnes.”

I efteråret er der således, som indledningsvis nævnt, lagt op til et brag af en fest for alle medarbejdere og ægtefæller.

”Før sommer fik alle medarbejdere også et gavekort på 1200 kr. at gå ud at spise for. Det var en påskønnelse af indsatsen og samtidig en måde at støtte de lokale restauranter. Senest fik vi en mail om, at der var is til alle. En is er jo ikke noget særligt - det er den omtanke, der ligger i den, der betyder noget”.