Hvad er blockchain og har kryptovaluta nogen reel værdi?

26. apr 2022, 17.00 - 19.30
Gå-hjem-møde
Afholdelsessted
Gl. Skovridergaard
Marienlundsvej 36
8600 Silkeborg
tilmeldingsfrist
28. marts 2022
Alle medlemmer
Åben
2 6

Bliv klogere på blockchain og kryptovaluta og få indblik i, hvorfor teknologierne er essentielle for nutidens og fremtidens virksomheder.

Udbytte

1. Deltagerne får større viden og forståelse for blockchain og kryptovaluta og
  2. Bliver klædt bedre på i forhold til den finansielle fremtid vi lige nu er en del af

Indholdet
Digital vismand, forfatter og professor på CBS Jan Damsgaard leverer et informativt oplæg om anvendelsesområderne for blockchain og kryptovaluta.

Iflg. Jan er blockchain-teknologien internettets bogholderi og kryptovaluta smøremidlet til at drive bogholderiet.

Jan vil belyse, hvordan man ved hjælp af blockchain-teknologien kan dokumentere processer og produkter samt afsløre om noget er ægte/autentisk og derved forhindre ulovlig kopiering, svindel og korruption. Teknologien kan spore hele forsyningskæder og f.eks. også afsløre ”grønvask” (at virksomheder gør sig mere ”miljølækre” end de i virkeligheden er). Så der er også et element af bæredygtighedsagendaen indbygget i oplægget.

Jans budskab vil også være, at blockchains funktion som hele internettets ”bogholderi” netop har været den manglende brik i at fuldende Internettet.

I oplægget kommer Jan endvidere ind på den reelle grundværdi af kryptovaluta og hvordan kryptovaluta i stigende grad anvendes inden for forskellige brancher. Bitcoin, ether og lignende kryptovalutaer er blandt de mest kendte eksempler på blockchain-teknologien, men den har allerede bredt sig på hastig vis til andre finansielle markeder i verden og i Danmark som hos Mærk, skoproducenter, møbelfabrikker, tøjmærker og i kunstverdenen. I sidstnævnte anvendes kryptovaluta f.eks. som et anerkendelsesmiddel overfor kunstnerne, som betales i NFT´er - Non Fundable Tokens eller på godt dansk uerstattelige digitaliserede værker.

Jan er i øvrigt forfatter af bogen ”Blockchain Business", som udkom i november 2021 på Saxos forlag.

Program
Oplægget varer i alt 2 1/2 timer inkl. en halv times pause, hvor der er mulighed for at nyde et let måltid og netværke med de øvrige deltagere.

Kl. 16.30 Kaffe, te og kage
Kl. 17.00 Arramngementet går igang
Kl. 18.15 Pause med sandwich og drikke
Kl. 18.45 Arrangementet fortsætter
kl. 19.30 Tak for i aften

Underviser
Jan Damsgaard er uddannet Cand. Scient. i datalogi, Ph.d. og professor på Institut for Digitalisering på CBS.

Jan er digital vismand udpeget af Akademiet for de Tekniske Videnskaber og medlem af Tigerrådet nedsat af Dansk Erhverv samt Kompetencerådet nedsat af finanssektoren. Jan er derudover medlem af styregruppen for SMV:digital, og han var også medlem af disruptionrådet. Jan er desuden bestyrelsesmedlem i en række virksomheder.

Jan forsker i penge, betalinger, centralbank udstedt digital valuta (CBDC) og kryptovaluta. Jan har arbejdet med bitcoins siden 2013, hvor han minede sine første bitcoins. Jan ejer kryptovaluta, men er en af de få, der ikke har tjent rigtige penge på dem (endnu).

Jan forsker også i, hvordan blockchain kan understøtte offentlige og private virksomheders ønske om at kunne autentificere ægtheden, dokumentere klimapåvirkningen samt redegøre for herkomsten af deres produkter.

Til daglig underviser Jan på CBS i digitalisering særligt på executive MBA uddannelsen samt på Børsens og CBS bestyrelsesuddannelser. Jans øvrige forskningsinteresser er digitale forretningsmodeller, platformsøkonomi og Internet of Things.

Anden info
Vi gør opmærksom på, at navn- og mailoplysninger på alle tilmeldte til dette arrangement kan blive videregivet til underviser og kursusudbyder til brug for afvikling af arrangementet. Vi deler ikke dine oplysninger med de øvrige kursusdeltagere.

Jan Damsgaard

Center for læring og udvikling

Afmeld ?

Du er nu afmeldt arrangementet

Hvis du har betalt for arrangementet, får du beløbet tilbagebetalt.
Arrangementet vil ikke længere fremgå på din liste i Mit forbund