Er din trivsel udfordret af ledighed eller en opsigelse?

At stå udenfor arbejdsmarkedet koster på energien og velværet. Få en forklaring og gode råd til hvordan du kan hjælpe dig selv med at holde gejsten mens du søger efter et nyt job

Ledighed eller en opsigelse kan være en direkte trussel mod din normale trivsel, fordi du bliver frataget ting, der giver og har givet dig trivsel. Ligesom din økonomi og dermed din tryghed også bliver udfordret.

Der kan være forskellige årsager til, at ledighed eller en opsigelse kan gå ud over din trivsel:

• Positive følelser overgås typisk af negative i forbindelse med ledighed eller en afskedigelse. Det kan f.eks. være frygten for ikke at kunne finde et nyt job.
  • Du bliver trukket ud af det kollegiale fællesskab, som du var en del af. Relationer er befordrende for vores trivsel.
  • Ved en opsigelse overvejer du måske, om du ikke var nok engageret eller tilstrækkelig kompetent. Dit faglige ståsted bliver derfor udfordret.
  • De fleste af os kan lide at præstere – sikkert også dig, men nu er du sat udenfor spillet for en tid. Du kan ikke bidrage til et større fælles. Din identitet kan derfor blive udfordret.
  • Dit tidligere job mister sin værdimæssige betydning. Det er svært at bidrage til en større og meningsfuld sammenhæng, når du ikke længere er i den.
  • Du føler måske en mistillid fra det offentlige i forbindelse med din dagpengeret. Det kan opleves som stressende af være økonomisk afhængig af andre.
  • Du kan være mere tilbøjelig til at have begrænsende overbevisninger om dig selv, især hvis du har været ledig i en længere periode. Det kan være styrende for dit selvværd.
  • Du kan være mere bekymret, end du plejer at være, f.eks. over din økonomi.

De 4 typiske faser du gennemgår i forbindelse med en afskedigelse

Fase 1 - Chokfasen: Du har en følelse af kaos og uvirkelighed. Hukommelsen kan ofte forsvinde.

Fase 2 – Reaktionsfasen: Du kan føle fortvivlelse, tomhed og sorg. Du forstår ikke rigtigt, hvorfor det skete. Du kan f.eks. få søvnforstyrrelser og negative følelser.

Fase 3 – Bearbejdningsfasen:  Du begynder langsomt at forholde dig til din nye situation og får et mere realistisk og nuanceret syn på, der er sket og på din egen rolle.

Fase 4 – Nyorienteringsfasen: Du er på den anden side af krisen. Nu ser du mere realistisk på dit tidligere job med de evt. mangler, der var. Du kan glædes over nye muligheder, der viser sig for dig.

Sådan hjælper du dig selv med at opnå mere trivsel under ledighed

1. Bevar roen og din tålmodighed.
  2. Skab nærvær og glæde i de ting, du gør. Vælg aktiviteter og relationer, der giver dig energi.
  3. Bevæg dig. Motion kan have mange former. Vælg den, som passer dig bedst. Bevægelse er en decideret on-knap til de systemer, der regulerer dit velbefindende.
  4. Spis sund mad – den mad, du spiser, har betydning for dit humør.
  5. Få rigeligt med søvn. Søvn bejler til førstepladsen, når det handler om at sikre din energi, sundhed og trivsel.
  6. Sørg for at få meget dagslys – serotonin, som du får gennem lyset, er et vigtigt stof for din hjernes optimale funktion.
  7. Dyrk dine gode relationer. Socialt samvær med andre højner dit lykkeniveau (mere end det at have et job).
  8. Vær åben. Fortæl ærligt til andre, at du er i underskud for en periode pga. ledighed. Det kan andre sagtens sætte sig ind i.
  9. Tænk positivt over din fremtid - hvis du kunne ændre dit arbejdsliv til noget, der motiverer dig endnu mere end dit tidligere job, hvad ville du så gøre?
  10. Hvad brænder du for? Er der overensstemmelse mellem det, du brænder for og dine styrker? Hvis ikke tænk over, hvad der skal til for at bringe dig derhen? Nu har du tiden til efteruddannelse.
  11. Husk, at du er ikke dine præstationer og dine omgivelser elsker dig ikke mindre, fordi du ikke præsterer hele tiden. Du er noget værd, bare fordi du er dig.

Få gratis uvildig karriere- eller trivselsrådgivning

Book en gratis samtale, som kan hjælpe dig med jobsøgning, optimering af din trivsel, belyse eventuelle uddannelsesmuligheder eller afklare andet, som du har brug for afklaring af i den situation, som du befinder dig i. Det kan hjælpe at inddrage andre i dine tanker og få deres input til evt. nye måder at tænke på, som kan være godt for dig i forhold til at komme i arbejde igen.

Book en samtale om dit arbejdsliv

Øvrige tilbud for ledige

Som medlem har du adgang til en lang række spændende tilbud. Her finder du et udpluk af de medlemsfordele, der kan være særligt interessante for ledige og opsagte medlemmer.