Grøn omstilling på arbejdspladsen

Grøn omstilling kan virke uoverskueligt: Hvor skal vi starte? Hvad skal prioriteres? Medarbejderguiden giver dig værktøjer til at komme i gang på arbejdspladsen

Den bæredygtige omstilling af samfundet er en af de mest aktuelle dagsordener i vores samfund. Klimaudfordringen kræver handling på alle niveauer - også på arbejdspladsen. Vi kan ikke løse den grønne omstilling alene, men vi kan alle bidrage. Heldigvis er der både god økonomi og sund fornuft i at prioritere den grønne omstilling.

Flere kunder og investorer efterspørger i dag produkter og services med et lavt klimaaftryk, og et lavt energi- og ressourceforbrug er i sig selv godt for bundlinjen. Og her spiller medarbejderne i sektoren en central rolle. Hver eneste dag er de i kontakt med tusindvis af danskere og danske virksomheder, som de rådgiver om grønnere valg.

Derudover er grøn omstilling et emne, der optager vores medlemmer. Finansforbundets medlemsundersøgelse fra 2021 viser, at 76 % af vores medlemmer er personligt optaget af den grønne omstilling. Vi er overbevist om, at der er et stort uudnyttet potentiale i at indhente ideer fra medarbejdere, tillidsrepræsentanter m. fl. ved at involvere dem i arbejdspladsens grønne omstilling.

Derfor har Finansforbundet sammen med Broen til Fremtiden - der er en grøn alliance mellem fagforbund, klimaforskere og grønne NGO'er - udarbejdet en medarbejderguide om grøn omstilling på arbejdspladsen.

Medarbejderguide om GRØN omstilling

Guiden er et inspirationskatalog, der henvender sig til arbejdspladsen som helhed, dvs. både medarbejdere, tillidsrepræsentanter og ledelse. Arbejdspladser og personer er forskellige, derfor anbefales det at tage udgangspunkt i det, der giver mening på den enkelte arbejdsplads.

Vi håber, guiden kan være en hjælp til at komme i gang med eller udbygge arbejdspladsens grønne initiativer gennem dialog med ledelsen, og ikke mindst ved at høste medarbejdernes klima-ideer.

Vi hører også gerne fra dig, hvis du har gode ideer til grøn omstilling, der kan inspirere andre.

Find og læs guiden her:

Medarbejderguiden: GRØN omstilling på arbejdspladsen