Bedre vilkår for studerende i sektoren

Finansforbundet arbejder for at unge med interesse for den finansielle sektor lykkes og trives - både når det gælder deres studie og deres videre karriere.

• Finansforbundets foreslår

Sund studieøkonomi

Finansforbundet er optaget af, at unge har mulighed for en stabil og bæredygtig økonomi, mens de studerer. Det omfatter en fornuftig SU-støtte under hele ens uddannelse, men vi arbejder også for de studerendes vilkår både i forhold til studiejobs og praktikforløb som en del af overenskomsten mellem Finansforbundet og Finans Danmark. Vi har f.eks. sikret, at studerende ansat på vores standardoverenskomst som minimum har ret til overenskomstens årlige lønstigninger og minimumsløn.

Trivsel i studielivet

Finansforbundet har stort fokus på de studerendes trivsel under deres uddannelsesforløb. Dette fokus på trivsel er afgørende for at sikre, at de studerende både opnår faglig succes samt trives personligt og mentalt gennem deres uddannelse. Vi er optaget af at sikre trygge læringsmiljøer med fokus på praksisnærhed, masser af undervisningstimer og en god feedback-kultur – og at de studerende har rum til at lære – og ikke kun rum til at præstere. Vi understøtter også etableringen af netværk, der er for unge og skabt af unge, som ønsker sig både sociale og faglige fællesskaber.

Kvalitet på de videregående uddannelser

Finansforbundet har fokus på vigtigheden af de videregående uddannelsers kvalitet og er optaget af at sikre, at der ikke sker forringelser eller afkortninger i uddannelsessystemet. En høj kvalitet af uddannelserne er afgørende for at forberede de studerende til deres fremtidige karrierer i finanssektoren og for at sikre, at de har de nødvendige færdigheder og kompetencer til at lykkes. Vi er ligeledes optaget af, at uddannelserne følger med tiden. Det betyder bl.a. at de studerende – på tværs af de finansielle uddannelser – bør introduceres til både bæredygtighed og AI som led i uddannelsesforløbet.

Bedre sammenhæng mellem uddannelsesniveauer

For Finansforbundet er det afgørende, at vi har et uddannelsessystem med fleksibilitet og smidighed, som giver bedre muligheder for overgange mellem uddannelsesniveauer og uddannelsesinstitutioner. Der bør langt bedre muligheder for tage en kandidatuddannelse, hvis man som studerende ønsker det, selv om man f.eks. har taget en finansøkonom- eller finansbacheloruddannelse. Det er i dag muligt at tage en videre uddannelse, men det er ikke systematiseret og fungerer i dag meget vilkårligt.

En god start på arbejdslivet

Finansforbundet er optaget af, at unge får en god start på arbejdslivet. Det gælder både studiejobs og praktikforløb i virksomhederne, men også i overgangen fra uddannelse til det første job. Det er afgørende, at unge ”lander godt” for at skabe det bedste udgangspunkt for et bæredygtigt arbejdsliv. Finansforbundet har en substantiel viden om, hvad der styrker og udfordrer trivslen for målgruppen, og vi stiller viden og værktøjer til rådighed for virksomhederne. Derudover har vi stort fokus på at byde unge medarbejdere velkommen i sektoren med tilbud om efteruddannelse, læringstilbud, sparring, karrieresamtaler m.m.

Bedre vilkår for dimittender

Finansforbundet er imod forringelserne af dimittendernes muligheder for dagpenge og adgang til uddannelse, og vi arbejder for at forbedre vilkårene for nyuddannede. Ledige dimittender skal have ret til jobrettet uddannelse ligesom andre ledige. Derudover er Finansforbundet optaget af, at dimittender skal have mulighed for at få privat løntilskud allerede efter tre måneders ledighed.

Bedre muligheder for efteruddannelse

Finansforbundet arbejder for, at det offentlige voksen- og efteruddannelsessystem indrettes og den nødvendige offentlige finansiering tilvejebringes, så alle i arbejdsstyrken - uanset deres formelle uddannelsesniveau - får adgang til offentlig støtte på samme vilkår og efter samme enkle procedurer. Det gælder bl.a. i forhold til statens voksenuddannelsesstøtte (SVU), som personer der har afsluttet en videregående uddannelse ikke kan modtage.

Finansforbundet arbejder for at forbedre vilkårene for studerende og sikre, at de har de rette redskaber og muligheder for at opnå et godt uddannelsesforløb og en god start på arbejdslivet.

Finansforbundet har aktivt været involveret i etableringen af finansielle uddannelser og arbejder løbende for at sikre, at uddannelserne rettet mod finanssektoren har den fornødne kvalitet, er relevante og opdaterede i forhold til arbejdsmarkedets behov. Det indebærer samarbejde med uddannelsesinstitutioner og arbejdsgivere for at identificere og imødekomme efterspørgslen efter de rette færdigheder og kompetencer.

Styrke fokus på unges trivsel

For Finansforbundet er de studerendes trivsel afgørende. Undersøgelser viser, at studiemiljøet på uddannelserne spiller en vigtig rolle både i forhold til at sikre et højt læringsudbytte og understøtte de studerendes trivsel og fastholdelse på studierne. Niveauet af stress og mistrivsel blandt de studerende på de videregående uddannelser har været bekymrende de senere år, herunder stress, ensomhed og oplevelsen af presset for at være en succes på alle parametre. Undersøgelser viser ligeledes, at det blandt de erhvervsaktive er unge og førstegangsansatte, der mest markant oplever mentale sundsudfordringer.

En god start på arbejdslivet

Vi er optaget af at give de studerende den bedst mulige start på et langt arbejdsliv, hvor de klædes på til at navigere i en foranderlig og i stigende grad digitaliseret verden. Derfor er Finansforbundets fokus på trivsel ikke kun begrænset til unges tid på studiet, men også i overgangen til det første job – og i balancerne mellem studieliv, fritid og arbejdsliv.

Store generationer forlader arbejdsmarkedet, og unge generationer samler handsken op – men de har anderledes forventninger til arbejdslivet og arbejdsfællesskabet. Finansforbundet er optaget af at fremme en arbejdskultur inden for finanssektoren, der prioriterer trivsel og work-life balance. Det skal også ses i lyset af, at den stigende forventede levetid og ændringer i pensionsalderen betyder, at de studerende kan se frem til et langt arbejdsliv, som først stopper, når de har rundet 70 år.

Det digitale arbejdsliv og den grønne omstilling

Teknologi, data, AI og algoritmer kommer til at få markant indvirkning på, hvordan vi arbejder, og hvorfra vi arbejder. Dertil kommer de fremtidige teknologiske landvindinger, som vi ikke kender til endnu.

Udviklingen med klima og bæredygtighed kommer også til at blive en konkret faktor for unge, når de kommer ud i arbejdslivet. Finansforbundet er optaget af, at de næste generationer er klædt på til at løfte den store opgave med at understøtte den digitale og grønne omstilling i samfundet.

Bedre muligheder for efteruddannelse til et langt arbejdsliv

Udviklingen medfører store forandringer på arbejdsmarkedet, som også betyder, at den uddannelse, unge fuldfører som 25-30 år, ikke nødvendigvis holder til et helt arbejdsliv. Unge ser nærmere ind i et arbejdsliv, hvor de kommer til at skifte spor undervejs. Derfor er det afgørende, at vilkårene for efteruddannelse bliver forbedret, så alle i arbejdsstyrken har mulighed for at udvikle de nødvendige kompetencer til at stå bedst muligt rustet til et langt arbejdsliv.

Vi har samlet en række mærkesager relateret til de studerende, som Finansforbundet arbejder for. Dem finder du til venstre.

Josefine Boel Rasmussen

Politisk koordinator