tema 3 : Mennesker og Organisering

En samlet fagbevægelse taber medlemmer i disse år. Endda i en sådan grad, at stadigt flere sætter spørgsmålstegn ved fagbevægelsens legitimitet som talerør for danske lønmodtagere.

Det siger næsten sig selv, at der er en nedre grænse for graden af organisering. Der er
derfor behov for at tænke fagforening i nye baner, og vi er nødt til at udfordre vores måder at tænke fællesskab, engagement og foreningsliv på.

Vi har fået organisationskonsulent Jonas Felbo-Kolding fra Fagbevægelsens Hovedorganisation (FH) og lektor Anna Ilsøe (FAOS) til at levere inspiration til debatten - God debatlyst!

Spørgsmål til debat

Vi har svært ved at fastholde medlemmerne

Længe har fagbevægelsen tænkt, at den havde udfordringer med at rekruttere - særligt de yngre medlemmer. Men udfordringen er snarere at fastholde medlemmerne, når vi ser samlet på den danske fagbevægelse.

Antallet af medlemmer af den danske fagbevægelse falder

Faktisk er en 1/3 del af arbejdsstyrken i dag uorganiseret.

Langt de fleste melder sig faktisk ind i en faglig organisation - men desværre er der også mange, der melder sig ud igen. Faktisk har 4 ud af 5 været medlem af en overenskomstbærende fagforening, inden de bliver 30 år - men mange melder sig ud igen, når de når en alder, hvor de har færdiggjort deres uddannelse.

Kilde: Fagbevægelsens Hovedorganisation

Vi er ikke længere medlemmer pr. automatik

Vi er ikke længere pr. automatik medlem af en faglig organisation. Men der finds en række anledninger, hvor vi kan bekræfte værdien af medlemskabet - blandt andet ved overgangen fra studieliv til arbejdsliv, hvor mange unge falder fra.

Fremtidens overenskomst?

I 2021 blev arbejdsgiverforeningen for Danske Fintech-virksomheder (AF) dannet. I et forsøg på at være relevante over for et arbejdsmarked i udvikling indgik Finansforbundet en overenskomst for medarbejderne i de nye fintech selskaber. En noget smallere aftale end STOK’en, som skal gøre det muligt at tiltrække nystartede virksomheder, bl.a. fordi en del af vilkårene aftales lokalt. Aftalen har været en løftestang til at overenskomstdække en helt ny branche.

Nu er spørgsmålet, hvordan vi finder det rette niveau ift., hvor dyre og gode overenskomsterne skal være? I dag finansierer de vores mange tilbud på hylderne.

Men kan vi forestille os et Finansforbund, hvor overenskomsten ikke længere udgør kernen af vores ‘forretning’? Hvis vi køber en præmis om, at vi skal være parat til at ”slanke” vores overenskomster lidt – så kunne et andet spørgsmål være, hvordan vi får medlemmernes forståelse for, at det er nødvendigt? Erfaringer fra OK 2020 har vist, at det er vanskeligt at opnå forståelse for, at vi også må give indrømmelser.

Den svære balance mellem sikkerhed og fleksibilitet

Hør lektor Anna Ilsøe fra FAOS give sit perspektiv på, en af de opgaver fagbevægelsen står overfor i fornyelsen af vores overenskomster - nemlig at balancere mellem krav om fleksibilitet og sikkerhed.

Debatoplæg

Her finder du Finansforbundets samlede debatoplæg til Landsmødet 2023.

Debatoplægget er bygget op omkring overskriften ’Forbundet af fremtiden’ via tre overordnede temaer: ”Samfund og Arbejdsmarked”, ”Teknologi og Arbejdsliv” og ”Mennesker og Organisering”.