tema 1 : Samfund og Arbejdsmarked

Vores samfund er under forandring, og det påvirker de fællesskaber, vi er en del af.

Vi oplever markante skift i vores omverden; klima- og biodiversitetskrisen, teknologiforandringer, en ny ulighed og krigen i Ukraine.

Måske vil vi endda for første gang opleve en generation, der på flere parametre er fattigere end generationen før dem. Forandringerne udfordrer os, men de rummer også en række muligheder, som vi skal søge at udnytte: Mere bæredygtige (arbejds)liv, fokus på social ansvarlighed og nye demokratiske deltagelsesformer, for blot at nævne nogle få.

Vi ser også et arbejdsmarked i forandring med en stigende efterspørgsel på arbejdskraft, flere atypiske ansatte og en stigende pensionsalder, der stiller krav til, at vi bliver bedre til at fastholde de erfarne medarbejdere.

Vi har fået Lektor Anna Ilsøe fra FAOS og organisationskonsulent Jonas Felbo-Kolding fra Fagbevægelsens Hovedorganisation til at levere inspiration til dele af debatten - God debatlyst!

God debatlyst!

Spørgsmål til debat

Et arbejdsmarked under forandring

Det danske jobmarked er verdensberømt for vores høje jobmobilitet mellem faste fuldtidsstillinger. Men en ny tendens vinder frem, nemlig en stigende kontraktfleksibilitet.

HK formidler arbejdskraft

HK har startet Servicebureau for freelancere som et forsøg på at deltage i det nye arbejdsmarked. Bureauet er non-profit, medlemsejet og skal ikke
genere overskud. Der er ikke krav om medlemskab af HK for at kunne bruge bureauet. Servicebureauet står for alt papirarbejdet, fakturerer kunderne, ansætter den enkelte lønmodtager til jobbet og sikrer en overenskomstmæssig løn. Bureauet er for dem, der gerne vil påtage sig opgaver på freelancebasis, men ikke vil have eget CVR-nummer,
bøvle med moms, skat mv.

Et stigende ønske om et fleksibelt arbejdsliv

Hør lektor Anna Ilsøe give sit perspektiv på, en af de opgaver fagbevægelsen står overfor i fornyelsen af vores overenskomster - nemlig at balancere mellem krav om fleksibilitet og sikkerhed.

Hver anden ung har lav demokratisk selvtillid

Selvom størstedelen af unge er politisk engagerede, føler mange unge ikke, at deres politiske holdninger er værd at lytte til og at de kan bidrage til politiske diskussioner. Det viser den årlige Demokratianalyse foretaget af Epinion for DUF - Dansk Ungdoms Fællesråd.

Demokratianalysen viser, at foreningsaktive unge har en stærkere demokratisk selvtillid end unge, der ikke er foreningsaktive. Det samme gælder den generelle tillid til samfundsinstitutioner, hvor unge generelt har en høj tillid til særligt domstole og demokratiet, men hvor både tidligere og nuværende foreningsaktive unge, scorer højere end det generelle gennemsnit.

De unge deltager i fællesskaber - bare ikke altid i vores

Der har i mange år hersket en myte om, at de unge er individualister og ikke engagerer sig i samfundsudviklingen. Men det er der ikke noget, der tyder på. De unge søger i høj grad fællesskaber, men de forbinder ikke altid fagbevægelsen som et fællesskab, som de kan se sig selv i.

Debatoplæg

Her finder du Finansforbundets samlede debatoplæg til Landsmødet 2023.

Debatoplægget er bygget op omkring overskriften ’Forbundet af fremtiden’ via tre overordnede temaer: ”Samfund og Arbejdsmarked”, ”Teknologi og Arbejdsliv” og ”Mennesker og Organisering”.