Menu luk

Så mange danske virksomheder bruger nu AI

Nye tal fra Danmarks Statistik viser, at der er kommet gevaldig fart på udrulningen af nye AI-teknologier. Også de mindre danske virksomheder er nu begyndt at tage teknologierne i brug.

24. sep. 2025
3 min

Over 40 procent af landets virksomheder anvender nu forskellige former for nyere AI-teknologier. Det viser en undersøgelse fra Danmarks statistik udarbejdet i samarbejde med Digitaliseringsstyrelsen. 

Ifølge de nye tal, er brugen af AI steget fra 15 procent i 2023 til 28 procent i 2024 og altså hele 42 procent i 2025.

”AI påvirker nu alle typer af virksomheder og brancher,” lyder det fra vicedirektør Agnes Egsgaard fra Digitaliseringsstyrelsen i en meddelelse

Mindre virksomheder er også med

Undersøgelsen, der er baseret på et repræsentativt udsnit af danske virksomheder med 10 eller flere ansatte, viser, at tendensen går igen på tværs af virksomhedsstørrelser. 

For virksomheder med 10-49 ansatte er andelen steget fra 10 procent i 2023 til 37 procent i 2025. For mellemstore virksomheder (50-99 ansatte) er andelen gået fra 16 til 56 procent, mens større virksomheder (100-249 ansatte) er gået fra 22 til 62 procent.

Blandt de største virksomheder med over 250 ansatte er andelen steget fra 45 til 75 procent.

(Artiklen fortsætter efter boksen)

Det bruger virksomhederne AI til

Virksomhederne bruger især AI til analyse af tekst og produktion af skreven tekst eller talt sprog. I 2023 anvendte 6 procent AI til tekstanalyse – i 2025 gælder det 29 procent. 

For produktion af tekst/tale er andelen steget fra 5 til 31 procent.

Også machine learning, automatisering af arbejdsgange og generering af billeder, video og lyd vinder frem.

Brugen af AI vokser samtidig på tværs af brancher, men der er forskelle. 

Inden for ‘information og kommunikation’ anvender 79 procent af virksomhederne nu AI, mens det gælder for 51 procent i ‘erhvervsservice’, 39 procent i ‘industrien’, 38 procent i ‘handel og transport’ og 24 procent i ‘bygge og anlæg’.

Særligt i bygge- og anlægsbranchen er væksten markant – fra blot 2 procent i 2023 til 24 procent i 2025.

Hvor er gevinsterne?

Selvom flere og flere virksomheder sætter strøm til nye AI-teknologier, er der stadig usikkerhed om de egentlige gevinster og barriere.

Ifølge flere undersøgelser mangler mange virksomheder stadig at slå hovedet på sømmet, når det gælder om at omsætte AI-potentialet til reel værdi.

Ifølge en rapport fra MIT skabte blot 5 procent af generative AI-pilotprojekter i virksomheder hurtig omsætningsvækst. Resten stagnerede – ofte uden synlig effekt på bundlinjen.

Et andet studie har vist, at danske ansatte i en række funktioner, herunder i it og banker, hverken har fået mere i løn eller mindre arbejdstid efter mødet med generativ AI.

Læs mere om det her: Nul effekt på løn og arbejdstid: AI-revolutionen lader vente på sig

Noget helt andet er kulturelle, etiske og sikkerhedsmæssige udfordringer, som skal tackles, hvis teknologien skal gøre en markant forskel. Her er der dog hjælp at hente hos Digitaliseringsstyrelsen, lyder det fra Agnes Egsgaard.

”I Digitaliseringsstyrelsen fører vi ikke kun tilsyn med brugen af kunstig intelligens. Vi vejleder også erhvervslivet og har blandt andet en guide til virksomheder om, hvordan man ansvarligt kan anvende generativ kunstig intelligens,” udtaler hun. 

På Digitaliseringsstyrelsens hjemmeside kan man både finde en guide til både private og offentlige organisationer. De giver ifølge styrelsen inspiration til, hvad man kan overveje, når man skal tage stilling til hvilke typer af generative AI-værktøjer, der er relevante for organisationen, hvordan man kan udarbejde retningslinjer for organisationens anvendelse, og hvordan man understøtter ansvarlig anvendelsen gennem organisatoriske rammer.

Guiderne giver også et indblik i, hvilke overvejelser man kan gøre sig om risiko for bias, faktuelt forkerte svar og informationssikkerhed.

Du finder Digitaliseringsstyrelsens guides til ansvarlig anvendelse af generativ kunstig intelligens her. 

Seneste nyt