Menu luk

Jørgen mistede jobbet efter 12.360 dage i Nykredit: Nu er han spændt på fremtiden

I to døgn gik Jørgen Petersen på arbejde uden at kunne fortælle kolleger eller medarbejdere, at han var en af de ledere, der havde mistet jobbet i Nykredit. ”Det, der har påvirket mig allermest, er reaktionen fra medarbejderne,” fortæller han.

22. sep. 2025
7 min
Jørgen Petersen er en af de 88, der har mistet sit job i Nykredit. Foto: Privat

”Lige nu føles det lidt som en forlænget weekend. I går slog jeg græs midt på dagen.”

Jørgen Petersen er stadig ved at vænne sig til hverdagen, efter han i sidste uge modtog beskeden om, at han var en af de 88, der ikke længere er et job til i Nykredit. En besked der kom 12.360 dage efter, han første gang trådte ind ad døren i koncernen.

”Jeg er 62 år gammel, men jeg føler jo for fanden, at batterierne er fuldt opladet stadigvæk. Jeg føler mig ikke gammel, så det er lidt mærkeligt at blive sendt ud, når man føler sig fuld af energi. Men nu får jeg tid til at tænke over og finde ud af, hvilken vej jeg vil gå. Og så må jeg jo se, om der er nogen, der kan bruge mig et eller andet sted i samfundet,” fortæller den nu tidligere privatkundechef, der også har delt nogle af sine tanker om opsigelsen på LinkedIn.

(Artiklen fortsætter efter boksen)

Havde ikke set det komme

Siden maj har han og kollegerne vidst, at der ville blive kigget på ledersammensætningen efter fusionen med Spar Nord.

”Det har faktisk ikke fyldt så meget for mig. Først da jeg kom tilbage fra ferie i slutningen af august, begyndte jeg at tænke over, hvilke scenarier der kunne være,” siger Jørgen Petersen og fortæller, at det ikke er første gang i hans 34 år i Nykredit, at hans jobsituation har været kastet op i luften. Blandt andet peger han på dengang, Nykredit fusionerede med Forstædernes Bank, og da Nykredit Direkte blev etableret.

”Jeg kan huske, at jeg var på ferie i USA, hvor jeg skulle ringes op og have at vide, om der var et job at komme hjem til. Så jeg kender jo gamet og ved, at der er en risiko, siger han.

Alligevel kom beskeden om, at han var en af dem, der ikke længere var plads til, som en overraskelse.

”Jeg havde ikke set det for mig, at det var min tur denne gang. Men det er jo heller ikke fordi, jeg har gjort noget forkert. Nu synes de bare ikke, at jeg passer ind på det lederhold, der skal være.”

På spørgsmålet om, hvad der fløj igennem hans hoved, da han fik beskeden, tænker Jørgen Petersen sig længe om, inden han svarer.

”Det kan lyde lidt forkert, men måske faktisk en lettelse over, at nu kender jeg min situation. Det var jo ikke det, jeg havde håbet på, men der var en lettelse over, at jeg nu har fået en afklaring,” siger han.

”Det, der har påvirket mig allermest, er reaktionen fra medarbejderne."
- Jørgen Petersen, tidligere privatkundechef i Nykredit

Holdt det hemmeligt i to døgn

Opkaldet fra hans leder kom tirsdag eftermiddag klokken 12.45, og han vidste, at den kollektive udmelding først ville komme torsdag eftermiddag. Og selvom han fik mulighed for at blive hjemme, valgte han alligevel at gå på arbejde.

”Det var lidt mærkeligt at skulle gå i to døgn uden at kunne fortælle det til nogen,” siger han og forklarer, at det heldigvis faldt sammen med en dag på kontoret, der var lidt anderledes end vanligt. Jørgen Petersen kunne derfor fokusere på at ringe til kunder og have et par allerede planlagte samtaler med forskellige medarbejdere.

Da beskeden blev meldt ud om torsdagen, var han ikke på kontoret, fordi han havde en dyrlægetid, som havde været i kalenderen længe, og som betød, at han alligevel skulle arbejde hjemmefra.

”Så ingen fattede mistanke. Og jeg slap for at være der, da det blev meldt ud, for det ville jo nok have været det værste tidspunkt,” siger Jørgen Petersen.

For selvom det er hans arbejdsliv, der er blevet kastet op i luften, er han meget bevidst om, at det også har en stor betydning for medarbejderne.

”Det, der har påvirket mig allermest, er reaktionen fra medarbejderne. Jeg talte blandt andet med en efterfølgende, der sagde ’jeg fik det at vide klokken 15, og jeg har grædt lige siden’. Og det er altså svært. Jeg er faktisk mere trist på deres vegne,” siger Jørgen Petersen og fortæller, at han har fået opkald og sms’er fra både nuværende og tidligere medarbejdere, som fortæller ham, hvad han og hans måde at være leder på har betydet for dem.

”Det varmer mit hjerte, og jeg læser dem med tårerne i øjnene.”

Ville have vundet Champions League to gange

Jørgen Petersen er oprindeligt uddannet i kommunalt regi og var nogle år i det nu hedengangne mejeri Kløver Mælk. Men da han midt i 20’erne skulle finde ud af, hvad han ville, faldt han over et opslag, hvor Bikuben søgte medarbejdere.

Her fik han en sparekasseuddannelse. Og samme år han var færdig med den, trådte han ind ad døren i Nykredit for første gang. Han startede som det, der dengang hed boligkonsulent, inden han støt og roligt arbejdede sig opad i systemet som souschef, centerchef og senest privatkundechef.

Han beskriver sin tid i Nykredit som ”fantastisk” og har flere højdepunkter i sin karriere, som han tænker tilbage på med stolthed. 

Blandt andet da han var centerchef i Frederikssund, og lavede virkelig gode resultater sammen med sit hold af medarbejdere, som han beskriver som ”nærmest selvkørende”. 

”Selvom vi havde mål, der var højere end gennemsnittet i vores region, så outperformede vi på samtlige mål år efter år. Og min daværende chef sagde til mig, ’hvis der fandtes Champions League i Nykredit, havde vi vundet den to gange’,” forklarer Jørgen Petersen.

Han fremhæver også ”den helt særlige ære”, som han kalder det, at have modtaget Finansforbundet i Nykredits Lederpris i 2024. Det betyder meget for ham, fordi det er medarbejderne, der har peget på ham.

”Det betyder jo, at de virkelig sætter pris på det, du gør i dagligdagen. Der er mange unge mennesker i dag, der ikke har så meget selvtillid. De bliver målt og vejet hele tiden og vil jo gerne gøre det godt. Men når man starter nye ting, skal man jo lære at kravle, før man kan gå. Og ved rigtig mange af dem, har jeg så været god, dygtig og heldig til at få dem til at tro på sig selv og få udviklet dem, så de faktisk er blevet hammerdygtige,” forklarer han.

(Artiklen fortsætter efter boksen)
”Jeg tror, at det er vigtigt, at man giver sig tid til at reflektere lidt over situationen, og hvad det er man gerne vil."
- Jørgen Petersen, tidligere privatkundechef i Nykredit

En verden uden for finans?

Jørgen Petersen er nu fritstillet og helt ude af alle Nykredits systemer. Og nu skal han bruge tiden på at finde ud af, hvad fremtiden bringer.
Om han fortsat efter mere end 40 år vil være at finde i den finansielle sektor, kan han ikke svare på.

”Jeg ved ikke, hvordan verden ser ud uden for den finansielle sektor. Men i bund og grund kunne jeg godt have lyst til at se, hvordan verden tager sig ud på den anden side. På den anden side er det jo det, jeg ved, jeg kan,” forklarer han.

Han fortæller, at han er positiv af natur og hellere vil se glasset som halvfyldt end halvtomt. Derfor vil han også forsøge at få det bedste ud af den situation, han nu står i. Han satser på at strukturere sin hverdag, så han kommer op og i gang hver dag. Han vil træne lidt oftere og gå ture med sin 85-årige mor, der bor i lokalområdet.

Og det er også hans bedste råd til andre i lignende situationer.

”Jeg tror, at det er vigtigt, at man giver sig tid til at reflektere lidt over situationen, og hvad det er man gerne vil. Nu er det jo stadig nyt for mig, men jeg tror på, at man skal sørge for at få den nye hverdag op at køre. Du kunne jo godt bare sætte dig i sofaen og se Netflix i 16 timer og synes, at det er synd for dig, men det tror jeg ikke, at du bliver lykkeligere af,” lyder det fra Jørgen Petersen. 

Seneste nyt