Menu luk

”Hej, det er Emil fra Nets. Jeg ringer for at fortælle dig, at du er blevet svindlet.”

Danskere svindles digitalt som aldrig før. I en podcast møder en Nets-ansat danskere, der har været udsat for digital svindel.

28. jan. 2025
5 min

”Hej, det er Emil fra Nets. Jeg ringer for at fortælle dig, at du er blevet svindlet.”

Sådan indleder Emil Gade podcasten ”Hej, det er Emil fra Nets…”, der over seks episoder følger en række danskere, som alle har oplevet digital svindel.

I seriens allerførste afsnit møder vi 23-årige Marco, der klikkede på et falsk link i en sms og endte i et svindelnummer, hvor det var svært at gennemskue, hvad der var ægte, og hvad der var falsk.

Vi hører Anne fortælle, at hun troede, hun skrev med sin søn, men i stedet overførte 14.000 kroner til en svindler. Og Tina, der efter at have fået tilkendt erstatning fra Forsvaret på grund af PTSD, mistede 1,6 millioner kroner i bitcoin-investeringsbedrageri.

Sådan bliver de forskellige digitale røverier udfoldet til dyster underlægningsmusik i et format, som man kender fra populære true crime-serier.  

Behov for mere borgeroplysning

Som en garvet podcast-vært guider Emil Gade roligt lytterne igennem de forskellige fupnumre og taler med eksperter, men til dagligt er han faktisk markedsanalytiker med fokus på Nets’ forskellige sikkerhedsløsninger til bankerne.

Han har arbejdet med digital svindel i snart et årti. Karrieren begyndte i Nets’ kundeservice, hvor han tog imod opkald fra paniske danskere, der ringende ind, når de troede, at nogen måske havde snydt dem.

Han ved alt for godt, at svindel koster Nets og bankerne penge og tærer på kundetilliden.  Og selvom der bliver leveret mere avancerede sikkerhedsværn, er det ikke nok.

Det var sådan, at idéen til podcasten opstod: Et ønske om at styrke den informationsindsats, der ifølge Emil Gade er afgørende, hvis vi skal komme det stigende problem med digital svindel til livs.

”Vi er kommet langt i sektoren, og vi kan sikkert gøre endnu mere i forhold til borgeroplysning, som er den bedste måde at ruste danskerne til at kunne modstå denne type svindel. Bankerne har iværksat en informationskampagne, som de nu forlænger, og der er kommet mere samarbejde på tværs. Men jeg - og vi - kunne godt tænke at bistå i det arbejde,” forklarer Emil Gade og henviser til Finans Danmarks anti-svindel kampagne ’Sikker bank – sammen’.

”Vi har valgt en lidt anderledes tilgang, hvor vi forsøger at tage svindel helt ned på jorden i et populært format og forklare det, så den almene dansker kan forstå det, og så flere bliver opmærksomme på de kriminelles metoder.”

(Artiklen fortsætter efter boksen)
Emil Gade, markedsanalytiker hos Nets.

"Det er simpelthen for dumt"

For tiden er Emil Gade på barsel, og podcasten og de forskellige historier er kommet lidt på afstand. Men på hver deres måder har de medvirkendes oplevelser gjort et stort indtryk på ham.

Fælles for dem er bl.a. de følelsesmæssige konsekvenser af at blive snydt.

“Det er nærmest lige meget, hvor store beløb folk har mistet. De står tilbage med en følelse af, at det er et indbrud i dem selv. De har stolet på en person og finder ud af, at det kunne de alligevel ikke,” siger Emil Gade.

En anden helt klassisk reaktion er selvbebrejdelse. Hvordan kunne man dog falde i fælden? I podcasten reflekterer 23-årige Marco fx fortsat over, hvorfor han dog klikkede på linket.  

”Det er simpelthen for dumt. Det tænkte jeg længe, og det tænker jeg stadig,” siger han i afsnittet.

Vigtigt at få fortalt historierne

På den måde illustrerer podcasten, at svindel rammer bredt. På en dårlig dag kan selv folk med teknisk snilde blive narret af kriminelle, der konstant opfinder nye metoder.

Det bliver sværere og sværere at se, om noget er falsk eller ægte, og de kriminelle bliver hele tiden dygtigere og mere kyniske.

”Det enormt vigtigt og modigt, at nogen tør stille sig frem og fortælle åbent om deres oplevelser, så andre kan lære af det, og så det kan blive afmystificeret.”

“Deres ærlige historier er med til at vise, at det kan ske for hvem som helst, og understreger, at alle er sårbare.”

“Vi har eksempler på investeringssvindel, hvor folk ligefrem holder med svindlerne."
- Emil Gade, markedsanalytiker hos Nets.

Digital svindel fylder mere og mere

Selvom flere og flere i finanssektoren arbejder med at forhindre digital svindel, er det et stigende problem. Politiet modtog alene i 2023 over 35.000 anmeldelser om digital svindel - en stigning på 30 procent fra året før - og tallet er vokset yderligere med 10-15 procent i 2024. Nationalbanken anslog i 2023, at der årligt blev svindlet for 650 mio. kr.

Hos Nets, der hvert år overvåger ca. 2 mia. transaktioner, oplever man udviklingen fra første parket: Alene i 2023 og 2024 stoppede Nets omkring en million forsøg på kortsvindel.  
Ifølge Finans Danmark er det lige nu især netbanksvindel, falske investeringer og såkaldt kærlighedssvindel, der fylder mest.  

Men når én metode ikke længere er lukrativ for de kriminelle, finder de hurtigt på nye. Lige nu udgiver de sig blandt andet for at være familiemedlemmer i nød eller bankbude, der møder op på ofrenes adresse, lyder det fra Finans Danmark.

Generelt ser man også, at svindlerne - ofte organiserede kriminelle – investerer mange ressourcer i at opbygge tillid gennem lange samtaler eller realistiske investeringsoplæg.

“Vi har eksempler på investeringssvindel, hvor folk ligefrem holder med svindlerne. De har måske fået at vide, at banken vil ringe, og er fanget i en falsk virkelighed, hvor de tror, at banken vil forhindre dem i at tjene penge,” fortæller Emil Gade.

Vigtigt at eksperter og ofre stiller sig frem

For Emil Gade har arbejdet med podcasten – inklusiv stemmetræning og interviewteknik –været et spændende afbræk, som han gerne stiller op til igen. I første omgang håber han dog mest af alt, at projektet kan få flere til at blive opmærksomme på risikoen for digital svindel.   

Han håber også, at andre i branchen vil have mere fokus på formidling og kommunikation om digital svindel.

“Vi har lidt en tendens til at grave os ned i vores egne områder og forsøge at løse problemerne internt, men bekæmpelse af digital svindel kræver, at vi får hele befolkningen med.”

“Vi er godt på vej, men jeg håber, branchen retter blikket endnu mere udad. Uanset om det sker via ’Go’ Morgen Danmark’ eller podcasts, er det vigtigt, at eksperter og ofre stiller sig frem.”

Seneste nyt